För att vi ska kunna ge dig rätt priser och utbud behöver du ange din adress

Testa hastigheten på ditt bredband

Det är enkelt att mäta hastigheten på ditt bredband med hjälp av Bredbandskollen.se. Där kan du också läsa om hur testet går till. Här ger vi dig tips på vad du själv kan göra om ditt testresultat blir lägre än väntat.

Så här mäter du hastigheten på bredbandet

Bredbandskollen visar dig vad du just för tillfället har för hastighet på din bredbandstjänst. Vi anger våra hastigheter i intervall, där vi beskriver den lägsta och den högsta hastighet som ditt abonnemang ska hantera vid trådbunden uppkoppling mellan dator och router. Intervallen är specificerade vid varje abonnemang under "Ta emot filer" och "Skicka filer".

När du testar din hastighet vill vi att du mäter tre gånger med ungefär en timmes mellanrum. Det ger en rättvis bild och minimerar risken för att ditt test stöter på tillfälliga yttre omständigheter. Tänk på att avsluta alla program och stänga av all utrustning som är uppkopplad mot samma anslutning, eftersom de kan påverka resultatet.

Trådad och trådlös uppkoppling

För att kunna ge en rättvis bedömning av ditt testresultat är det viktigt att vara medveten om skillnaden mellan trådad och trådlös (WiFi) uppkoppling. Det finns flera fördelar med trådlös uppkoppling. Du slipper kablar och sladdar vilket gör att du kan röra dig fritt i hushållet.

Nackdelarna med trådlös uppkoppling är att den kan störas av andra typer av elektronisk uppkoppling, tjocka väggar eller andra trådlösa nätverk i byggnaden. Det gör att du inte kan förvänta dig att få lika snabb och stabil hastighet som om du har trådad uppkoppling. Trådlös uppkoppling är den vanligaste anledningen till bredbandsspill. Bredbandsspill är skillnaden mellan din förväntade hastighet och den verkliga hastighet som upplevs vid användandet av ditt bredband.

Vad kan jag förvänta mig för resultat?

Som kund kan du förvänta dig att din hastighet ska ligga någonstans i ditt intervall med trådad uppkoppling. Om hastigheten ligger under eller i den absoluta nederkanten av ditt intervall, kan du själv göra en felsökning enligt instruktionerna som följer.

Om testresultatet är under förväntan – vad kan jag själv göra?

Om du efter att ha följt våra instruktioner får ett resultat hos Bredbandskollen.se som ligger under ditt intervall, ber vi dig att kontrollera att din dator uppfyller systemkraven för våra olika bredbandshastigheter. Om din dator uppfyller kraven fortsätter du felsökningen med hjälp av följande punkter:

  1. Kontrollera att din dator är uppdaterad med de senaste drivrutinerna för nätverkskortet och att din webbläsare har den senaste versionen. Börja felsökningen med att göra din router strömlös. Dra ut strömkabeln på baksidan av routern, vänta några sekunder och anslut sedan strömkabeln på nytt. När routern har startat upp testar du din hastighet igen.
  2. Kontrollera att datorn är direkt ansluten till routern samt att kabeln mellan vägguttaget och routern sitter i ordentligt. Om du har ett eget nätverk via router eller motsvarande så koppla ur det. Koppla sedan den dator du mäter med direkt till routern med en nätverkskabel.
  3. Kontrollera att kablarna till och från routern är utan synliga skador. Se över både antennkabeln mellan vägg och router samt nätverkskabeln mellan dator och router. Är antennkabeln skadad så kontaktar du kundservice för en ny sådan. Om din nätverkskabel är skadad rekommenderar vi att du köper en ny på valfri datorhandel.
  4. Avsluta alla program på datorn som använder din internetanslutning. Exempel på sådana program är onlinespel, streamingtjänster såsom Netflix och Spotify, e-postklienter och fildelningsprogram. Observera att programmen måste vara avslutade och inte endast minimerade. Välj Avsluta/Stäng/Quit eller motsvarande i programmets meny för att stänga ned programmet helt. Säkerställ också att inga ytterligare utrustningar använder anslutningen. Till exempel andra datorer, smarta telefoner eller surfplattor.
  5. Kontrollera att din dator inte är infekterad av virus eller annan skadlig kod. Uppdatera ditt antivirusprogram med de senaste virusdefinitionerna och gör därefter en fullständig datorkontroll. Om du saknar antivirusprogram till ditt bredband rekommenderar vi dig att lägga till det, exempelvis med vårt tillval Trygg Surf.
  6. Kontrollera om möjligt uppkopplingshastigheten med en annan dator. Blir det dåliga mätvärden på endast en dator, är det sannolikt i den datorn som problemet sitter.

Efter att du vidtagit de här åtgärderna vill vi att du testar din hastighet igen på Bredbandskollen.se eller tar del av ännu fler tips här. Om du då fortfarande upplever låg hastighet ber vi dig kontakta Kundservice på telefon 90 222 för ytterligare felsökning.