Kom igång med digital-tv

Det första du kommer märka med digital-tv från Tele2 är att både bild och ljud är mycket klarare. Det blir ett stort lyft för din tv-upplevelse.

Tre tips för att titta digitalt

Digitalisering Tv-modell

Kolla din tv-modell

Om du har en tv-apparat som kan visa digital-tv behöver du ingen ny utrustning. Nästan samtliga tv-modeller som sålts sedan år 2008 har en inbyggd så kallad DVB-C-tuner och kan därför visa digital-tv.

Har du en äldre tv kan du behöva byta till en nyare modell eller komplettera din tv med en digitalbox. Digitalboxen kopplar du enkelt in till din tv. Behöver du en ny box hänvisar vi dig att kontakta vår kundservice på telefon 90 222 eller din lokala tv-handlare.

Säkerställ att din tv kan visa digital-tv. Läs annars i bruksanvisningen till din tv, eller kontakta din tv-tillverkare.

Byt källa på din tv

Du kan behöva byta källa på din tv, från analog-tv till digital-tv. Knappen du ska trycka på kan ha någon av symbolerna ovan.

Eftersom tv-apparater fungerar olika, beroende på tillverkare eller modell, är det bra att titta i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker på hur du byter källa.

Digitalisering Kanalsökning

Gör en kanalsökning på din tv

Ser du inga digitala kanaler kan du testa att göra en kanalsökning.

  1. För att göra en kanalsökning på din tv kan du leta efter en hem, meny eller en hus-symbol på din tv-fjärrkontroll. Knappen kan se lite olika ut beroende på vilken fjärrkontroll du har. Om du hittat något av dom här tre valen öppnas en meny där du oftast klickar på installation, inställningar eller en kugghjulssymbol.

  2. I nästa steg letar du efter orden: kanal, channel, alternativt en symbol som kan se ut som en parabol-antenn.

  3. Därefter letar du efter en funktion där du kan ändra från analog till digital sändning.

Eftersom tv-apparater fungerar olika, beroende på tillverkare eller modell, kan din tv fungera annorlunda. Därför är det bra att titta i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker på hur du gör en kanalsökning.

För att få in rätt lokala kanaler och nyheter kan du behöva ett nätverks-ID som du hittar i listan med nätverks-ID.

Se dina kanaler i Tele2 Play

Du som är folkbokförd på en adress där vi leverar tv över FiberKoax kan se alla dina tv-kanaler genom Tele2 Play i din mobil, surfplatta och dator, var du vill inom hela EU.

Se om du kan registrera Tele2 Play
Kom igång med Tele2 Play

Frågor och svar

För att göra en korrekt kanalsökning krävs att du väljer rätt Nätverks-ID/Nätnummer för din region. Du hittar ditt nätverks-ID här.

Värdena för frekvens och symbolhastighet behöver normalt inte ändras. Men om du behöver ställa in dem så är det dessa uppgifter du behöver ange:

  • Frekvens: 362 MHz alternativt 362 000 kHz
  • Symbolhastighet: 6875 KS/s

På denna kanalplatslistan hittar du kanalplatser för våra digitala kanaler om du har några av våra vanliga digitalboxar (Tv Hub, Tv Hub Mini eller Arris).

För kanaler som ingår i Grundutbudet sök din adress på Grundutbud - Tele2 eller om har ett separat programkort notera att många ligger i nummerordning men:

  • SVT1 är på plats 1 och SVT1 HD på plats 21
  • SVT2 är på plats 2 och SVT1 HD på plats 22 och så vidare till
  • TV12 som är på plats 12 och TV12 HD på plats 32
  • Kunskapskanalen på plats 125 och Kunskapskanalen HD på plats 124
  • SVT Barn och SVT24 ligger på plats 153 och SVTBarn/SVT24 HD på plats 149
  • Lokal TV (oftast kallad Öppna kanalen) på plats 450 eller 451

TIPS! Vanligtvis kan du stega upp eller ner på fjärrkontroller eller skriva in kanalnumret direkt, eller gå in på din tv-tablå så hittar du kanalerna där.

Du behöver inte något programkort för att se Tele2s digitala grundutbud. Du behöver bara en DVB-C kompatibel digitalbox eller en tv med DVB-C tuner, de flesta tv-apparater från omkring 2008 och framåt har det.

Är du osäker om din tv kan visa digital-tv kan du kontrollera det här eller kolla i manualen till din tv:n.

Om du upplever störningar, blockbildningar eller fryst bild på en eller flera tv-kanaler så beror det med största sannolikhet på att din antennkabel är gammal. Med digitala sändningar blir kvaliteten i ljud och bild bättre, vilket också ställer högre krav på din antennkabel.

Du kan ringa vår kundservice på telefonnummer 90 222 för att beställa en ny kabel. Alla våra kablar har testats för att överföra digitala signaler på bästa sätt.

En kanalsökning gör du på olika sätt beroende på vilken digitalbox du har. I manualen för din digitalbox hittar du instruktioner för hur du gör en kanalsökning på just din utrustning.

Om du är osäker på vilken utrustning du har kan du logga in på Mitt Tele2 på webben eller i appen och kontrollera under tv-sidan.

Så här gör du en kanalsökning
Hitta nätverks-ID/nätnummer för din region
Logga in på Mitt Tele2

Ja. Har du en modern tv (från cirka 2008 eller senare) med inbyggd så kallad DVB-C-tuner så kan du beställa hjälp för att komma igång hemma. Läs mer om installation och teknisk hjälp i hemmet.

Har du en annan fråga?