Nu är ert tv-utbud helt digitalt

Information till fastighetsägare och medlem i en brf-styrelse om digitalisering av tv-utbudet.

Vi har nu moderniserat vårt tv-erbjudande till 1,6 miljoner Com Hem-hushåll. Den 8 september 2020 gick vi över till att sända tv-kanaler helt digitalt och de analoga kanalerna, inklusive FM-radio via tv-uttaget, har utgått.

Här finns information för dig som är fastighetsägare eller medlem i en brf-styrelse. Om du bor i ett Com Hem-hus och vill veta mer om hur du kommer igång med digital-tv, gå till comhem.se/digitalisering.

Mer än ett modernt tv-erbjudande

Vårt nya, modernare erbjudande handlar om att leverera allt från mobilt och fast bredband till starka tv-upplevelser med bästa kvalitet, utan begränsningar till plats eller plattform. Nu får till exempel de som är folkbokförda på en Com Hem-adress även tillgång till streamingtjänsten Comhem Play utan extra kostnad.

Digitalisering av tv-sändningar är en viktig del i vårt arbete med att bygga det digitala Sverige. Den 8 september 2020 utgick de analoga tv-sändningarna, vilket innebär att vi frigör utrymme i nätet och möjliggör större kapacitet till snabbare bredband utan nya kabeldragningar.

Med en av de högsta bredbandshastigheterna på marknaden kommer er fastighet klara av att hantera fler människor och saker som kopplas upp. Tillsammans med era boende kan ni dra full nytta av att vara anslutna till vårt rikstäckande fibernät.

Läs mer

Så har era boende påverkats

Ställa om till digital-tv
De flesta har redan tv-apparater som kan visa digital-tv, och några kan behöva byta källa eller göra en kanalsökning för att hitta dem. Om boende har en äldre tv kan de behöva komplettera den med en digitalbox eller byta till en nyare tv-modell.

Ert digitala grundutbud av tv-kanaler
Kanalutbudet är beroende av avtal med olika leverantörer, därför kan ert nya utbud se annorlunda ut än tidigare. För att se exakt vilka tv-kanaler som ingår i ert digitala grundutbud, inklusive eventuell lokal-tv och grannlandskanal, söker ni enkelt på er adress.

Se era digitala kanaler här

Så kan era boende få mer hjälp

Oftast är allt som behövs en enkel inställning på tv-apparaten.

Finns det en släkting eller en snäll granne som kan hjälpa till i hemmet är det vårt bästa tips.

Tv-apparater ser olika ut, därför bör du titta i bruksanvisningen till din tv eller kontakta tillverkaren direkt.

Varje boende kan mot en kostnad tidsboka en personlig hemfixare som hjälper till att ändra till digital-tv i hemmet. Boka en hemfixare eller ring 077-022 07 17.

Tele2-butiker och återförsäljare av Com Hem-abonnemang kan svara på frågor och guida era boende till bästa hjälp.

Om boende fortfarande behöver hjälp eller har frågor kan de ringa kundservice på nummer 90 222. Där får de bra hjälp av vårt talsvar. De kan också prata med en handläggare.

Frågor och svar

Nedan får du svar på några av de frågor som du kan ha i rollen som ansvarig för fastigheten.

Ja, i våra allmänna villkor finns reglerat att grundutbudet som tillhandahålls boende genom fastighetsägaren består av minst tio okodade tv-kanaler. Finns även stöd om antal kanaler i överenskommelser med Hyresgästföreningen.

Praktiska frågor som rör boende besvaras på comhem.se/digitalisering. Har du frågor som rör ert avtal eller fastigheten är du välkommen att ringa 90 333 på vardagar 9.00-16.00.

Om ni är intresserade av att utöka antalet tv-kanaler för de boende kan vi offerera så kallade gruppavtal på tv-abonnemang. Kontakta 90 333 så hjälper vi till, vardagar 9.00-16.00.

Med streamingtjänsten Comhem Play kan de som är folkbokförda på en Com Hem-adress se de flesta av sina digitala tv-kanaler i mobilen, surfplattan och datorn samt streama kanalerna till sin tv via Airplay och Chromecast. Comhem Play är tillgängligt i hela EU.

Väldigt få utnyttjar FM-radio via tv-uttaget. Den 8 september 2020 gick vi över till helt digitala sändningar och när den analoga radion har försvunnit frigörs kapacitet för snabbare bredband.

Samtliga analoga sändningar utgick den 8 september 2020. För att se exakt vilka digitala abonnemangsfria utbud som ingår på varje unik adress, inklusive eventuell lokal-tv och grannlandskanal, söker ni här.

För mer detaljerad information, kontakta Fastighetsägarservice på telefon 90 333, vardagar 9.00-16.00.

Ja, i våra allmänna villkor finns reglerat att grundutbudet som tillhandahålls boende genom fastighetsägaren består av minst tio okodade tv-kanaler. Finns även stöd om antal kanaler i överenskommelser med Hyresgästföreningen.

Om ni är intresserade av att utöka antalet tv-kanaler för de boende kan vi offerera så kallade gruppavtal på tv-abonnemang. Kontakta 90 333 så hjälper vi till, vardagar 9.00-16.00.

Väldigt få utnyttjar FM-radio via tv-uttaget. Den 8 september 2020 gick vi över till helt digitala sändningar och när den analoga radion har försvunnit frigörs kapacitet för snabbare bredband.

Praktiska frågor som rör boende besvaras på comhem.se/digitalisering. Har du frågor som rör ert avtal eller fastigheten är du välkommen att ringa 90 333 på vardagar 9.00-16.00.

Med streamingtjänsten Comhem Play kan de som är folkbokförda på en Com Hem-adress se de flesta av sina digitala tv-kanaler i mobilen, surfplattan och datorn samt streama kanalerna till sin tv via Airplay och Chromecast. Comhem Play är tillgängligt i hela EU.

Samtliga analoga sändningar utgick den 8 september 2020. För att se exakt vilka digitala abonnemangsfria utbud som ingår på varje unik adress, inklusive eventuell lokal-tv och grannlandskanal, söker ni här.

För mer detaljerad information, kontakta Fastighetsägarservice på telefon 90 333, vardagar 9.00-16.00.