Få koll på digital livskvalitet

För två år sedan lanserade Com Hem ett eget index för digitalt välmående som presenteras i rapporten Com Hem-kollen. Det är ett sätt att ta ansvar som en av Sveriges största bredbandsleverantörer. Och resultatet visar att index för digitalt välmående bland kunder hos Com Hem kunder är fortsatt högt, 2017 noteras till och med en liten ökning jämfört med i fjol. Drygt 2 000 kunder deltog i undersökningen.

– Digitaliseringen går allt snabbare och nya tjänster behöver möta våra kunders nya behov. Vi vill förstå våra kunder och deras förhållningssätt till digitalisering och därigenom göra skillnad i deras digitala liv, säger Anders Nilsson, VD på Com Hem i förordet till årets Com Hem-kollen. Fokus i årets Com Hem-Kollen är gaming och e-sport. Ett hett ämne i många familjer med diskussioner om hur, när och hur länge barnen får spela. Föräldrar oroar sig ofta för att barnen spelar för mycket, men engagerar sig heller inte lika mycket i datorspelandet som i barnens andra aktiviteter, enligt resultaten i undersökningen.

– Com Hem vill öka säkerheten och tryggheten i det digitala vardagslivet. Det ska inte vara förknippat med oro, till exempel från föräldrahåll. För en tid sedan lanserade vi Trygg Surf och under året har vi initierat ett volontärprogram tillsammans med organisationen Surfa Lugnt för att informera om hur vuxna kan bli ett bättre stöd i barnens digitala liv, säger Anders Nilsson och tipsar om Com Hems handbok med konkreta råd till föräldrar som oroar sig för sina barns spelande.

Snabbkoll på Com Hem-Kollen 2017:

  • 10 timmar datorspel i veckan spelar barn i åldern 6-17 år i genomsnitt.
  • 16 timmar eller mer i veckan spelar var tredje tonårspojke.
  • Varannan förälder tycker att datorspel upptar för mycket av barnens tid.
  • Sju av tio upplever att gaming är negativt för hälsan.
  • Tre av tio föräldrar upplever att gaming skapar konflikter.
  • Måttligt datorspelande förhöjer den upplevda livskvaliteten hos barn.
  • Barn lägger 50 procent mer av sin tid på att titta på e-sport än traditionell idrott.

Läs mer om Com Hem-kollen Gaming