Har du en mejladress från Com Hem?

Nu stänger vi ned e-posttjänsten @comhem.se. Stängningen sker i slutet av november och alla kunder som har e-posttjänsten har fått meddelande per mejl eller brev.

Com Hem har sedan två år slutat att erbjuda e-posttjänsten @comhem.se till nya kunder och nu kommer vi att stänga ner tjänsten helt. Vi ser en större efterfrågan på mer moderna e-posttjänster som fungerar enkelt på olika enheter och som erbjuder bättre skräpposthantering, driftsäkerhet och lagringsutrymme.

För de konton som berörs gäller följande:
Efter stängningsdatumet kommer du inte längre att kunna logga in på ditt mejlkonto, skicka och ta emot mejl eller komma åt din inkorg. Om du inte redan har en annan e-postadress rekommenderar vi dig att skapa en ny via till exempel Gmail eller Outlook.

Varför stänger Com Hem e-posttjänsten?

Kraven på e-posttjänster ser annorlunda ut nu jämfört när Com Hem började erbjuda tjänsten. I dag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst (som inte är kopplad till den leverantör man har bredbands- eller mobiltjänster). Vår nuvarande lösning är föråldrad och håller tyvärr inte den nivå som förväntas och krävs som mejlplattform idag.

Vi har ingen efterfrågan från nya kunder på att tillhandahålla E-post. Sammantaget gör det att vi valt att stänga ned e-posttjänsten vilket berör våra befintliga kunder.

Tips att se över innan din Com Hem-mejl stängs

Tipsen nedan gäller Com Hem Webmail.

Skapa ny e-post: Om du inte redan har en annan e-postadress som du kan använda så rekommenderar vi dig att skapa en hos till exempel Googles Gmail eller Microsofts Outlook, som erbjuder moderna, enkla och flexibla e-posttjänster. Läs mer här hur du gör.

Spara ner e-postmeddelande: Kom ihåg att spara ner viktiga e-postmeddelanden som du vill ha kvar.
Guide - Spara e-postmeddelanden

Spara dina kontakter: Kom ihåg att spara ner dina kontakter så att du kan importera dem till din nya e-post.
Guide - Spara dina kontakter

Autosvar: Lägg redan nu in automatiskt svar med information om din nya e-postadress så snart du har den, så att dina kontakter lär sig att du har en ny mejladress.
Guide - Sätta upp autosvar

Vidarebefordra e-postmeddelande: Innan din Com Hem-mejl stängs ner kan du redan nu aktivera funktionen där du vidarebefordra e-postmeddelanden till din nya mejladress. På så vis kan du börja använda din nya e-post direkt.
Guide - Vidarebefodra e-post

Observera att om Vidarebefordra e-postmeddelande är aktiverat så kommer inte Autosvar av e-post att fungera även om det är aktiverat. Endast en av inställningarna kan alltså användas samtidigt.

Kolla upp var du använt din e-postadress: Tänk på att du kan ha använt din e-postadress som användarnamn på sociala medier, webbutiker eller medlemssidor av olika slag. Kom ihåg att byta till din nya e-postadress på alla dessa sidor innan nedstängningen.

Ett bra sätt att ta reda på vilka sidor du har använt din e-postadress på är att kontrollera vilka avsändare du får information och reklam ifrån. Ta gärna del av checklistan över vanliga plattformar där du får tips om hur du ändrar din e-postadress på respektive leverantörs plattform.

Uppdatera kontaktuppgifter på Mina sidor: Kom ihåg att uppdatera till din nya e-postadress på Mina sidor efter stängningen, så att vi kan fortsätta nå dig med viktig information.

Beställ hem en Hemfixare som hjälper dig

För att ge en extra hjälp till de som tycker att det är krångligt att själv byta e-posttjänst har vi tagit fram en e-post supporttjänst via Hemfixare.

Om du behöver fysisk hjälp att spara nödvändig information och teckna ny e-posttjänst så kan du hyra in en Hemfixare för 399 kr inklusive RUT-avdrag. Boka en Hemfixare eller ring 077-022 07 17.

Tänk på att du måste ha testat logga in på din e-posttjänst före en Hemfixare kommer hem till dig. Har du glömt ditt lösenord behöver du beställa ett nytt lösenord via Mina sidor en dag innan hembesöket för att säkerställa att det är uppdaterat tills att en Hemfixare kommer hem till dig.

Läs mer om hur vi hanterar Covid-19 vid hembesök.

Frågor och svar

Kraven på e-posttjänster ser annorlunda ut nu jämfört med när Com Hem började erbjuda tjänsten. Idag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst (som inte är kopplad till den leverantör man har av bredbands- eller mobiltjänster).

Den e-posttjänst som Com Hem erbjuder är gammal och inte lika bra som andra e-posttjänster som finns på marknaden vad gäller till exempel tillåtet lagringsutrymme, skräppostfilter, appar och annan funktionalitet. Tjänsten erbjuds inte heller till nya kunder sedan nästan två år tillbaka.

Ja, E-post är en kostnadsfri tilläggstjänst som när som helst kan avslutas så länge du som kund informeras om detta senast 30 dagar innan förändringen sker.

Nej, eftersom adresserna och plattformen stängs ned.

Slutet av november 2020 börjar vi stänga ned e-posttjänsten från Com Hem (xxx@comhem.se). Berörda kunder har fått meddelande per mejl om specifikt stängningsdatum.

Väljer du att ställa in Autosvar eller Vidarebefodring av mejl så fungerar det fram till 30 november.

För att meddela dina vänner att du har en ny e-postadress kan du aktivera ett autoreply på din Com Hem-mejl.

För att ge extra hjälp till de som tycker att det är krångligt att själv byta e-posttjänst har vi tagit fram en e-post supporttjänst via Hemfixare. Som kund kan du boka ett hembesök av en Hemfixare, som för en mindre kostnad hjälper dem att spara nödvändig information och teckna ny e-posttjänst. De bokas enkelt in till ett självkostnadspris på 399 kr inklusive RUT-avdrag.

Boka en Hemfixare eller ring 077-022 07 17.

Vi ger även tips i artikeltexten ovan om andra leverantörer och tillhandahåller information i guiderna om hur du gör, för att till exempel spara dina gamla mejl och kontakter för dig som vill testa själv.

Om du inte sparar ner dem så försvinner dem när e-posten stängs. I guiderna ovan kan du hitta information om hur du gör för att spara ner dina meddelanden så att du kan komma åt dem även efter nedstängningen.

Du kan redan nu lägga in ett autosvar med information om din nya e-postadress så snart du har den, så att dina kontakter lär sig att du har en ny mejladress.

Avsändaren kommer få ett meddelande om att meddelandet inte kan levereras då e-postadressen inte finns kvar.

Du behöver inte göra någonting mer, e-postkontot kommer automatiskt att stängas ned det datum som har kommunicerats.

Du kan beställa ett nytt lösenord via Mina sidor. Tänk på att det kan dröja ett tag innan det nya lösenordet börjar gälla. Fungerar det inte direkt efter så avvakta och testa igen lite senare.

Om du beställer hem en Hemfixare så tänk på att du måste testat logga in före Hemfixaren kommer hem till dig. Har du glömt ditt lösenord behöver du alltså beställa ett nytt och sedan säkerställa att det nya lösenordet fungerar innan bokad tid för hembesök.

Om du är företagskund och vill ha hjälp med att byta lösenord till din Com Hem Webmail hänvisar vi dig att kontakta Com Hem Företag på 90 444.

Logga in på Mina sidor för att enkelt ändra dina kontaktuppgifter.

Har du en annan fråga?