Snart slutar din Com Hem-mejl att fungera

Den 27 april 2020 kommer din e-posttjänst från Com Hem (xxx@comhem.se) att sluta fungera. Efter detta datum kommer du inte längre att kunna logga in på ditt mejlkonto, skicka och ta emot mejl eller komma åt din inkorg. Om du inte redan har en annan e-postadress rekommenderar vi dig att skapa en ny via till exempel Gmail eller Outlook.

Varför stänger Com Hem e-posttjänsten?

Kraven på e-posttjänster ser annorlunda ut nu jämfört när Com Hem började erbjuda tjänsten. I dag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst (som inte är kopplad till den leverantör man har bredbands- eller mobiltjänster). Vi väljer att stänga vår e-posttjänst på grund av att vi inte längre uppdaterar och underhåller tjänsten. Vår nuvarande lösning är föråldrad och håller tyvärr inte den nivå som förväntas och krävs som mejlplattform idag.

Tips att se över innan din Com Hem-mejl stängs:

Tipsen nedan gäller Com Hem Webmail.

Skapa ny e-post: Om du inte redan har en annan e-postadress som du kan använda så rekommenderar vi dig att skapa en hos till exempel Googles Gmail eller Microsofts Outlook, som erbjuder moderna, enkla och flexibla e-posttjänster.

Spara ner e-postmeddelande: Kom ihåg att spara ner viktiga e-postmeddelanden som du vill ha kvar.
Guide - Spara e-postmeddelanden

Spara dina kontakter: Kom ihåg att spara ner dina kontakter så att du kan importera dem till din nya e-post.
Guide - Spara dina kontakter

Autosvar: Lägg redan nu in automatiskt svar med information om din nya e-postadress så snart du har den, så att dina kontakter lär sig att du har en ny mejladress.
Guide - Sätta upp autosvar

Vidarebefordra e-postmeddelande: Innan din Com Hem-mejl stängs ner kan du redan nu aktivera funktionen där du vidarebefordra e-postmeddelanden till din nya mejladress.
Guide - Vidarebefodra e-post

Observera att om Vidarebefordra e-postmeddelande är aktiverat så kommer inte Autosvar av e-post att fungera även om det är aktiverat. Endast en av inställningarna kan alltså användas samtidigt.

Kolla upp var du använt din e-postadress: Tänk på att du kan ha använt din e-postadress som användarnamn på sociala medier, webbutiker eller medlemssidor av olika slag. Kom ihåg att byta till din nya e-postadress på alla dessa sidor innan nedstängningen.

Ett bra sätt att ta reda på vilka sidor du har använt din e-postadress på är att kontrollera vilka avsändare du får information och reklam ifrån.

Uppdatera kontaktuppgifter på Mina sidor: Kom ihåg att uppdatera till din nya e-postadress på Mina sidor efter stängningen, så att vi kan fortsätta nå dig med viktig information.

Frågor och svar

Kraven på e-posttjänster ser annorlunda ut nu jämfört med när Com Hem började erbjuda tjänsten. Idag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst (som inte är kopplad till den leverantör man har av bredbands- eller mobiltjänster).

Den e-posttjänst som Com Hem erbjuder är gammal och inte lika bra som andra e-posttjänster som finns på marknaden vad gäller till exempel tillåtet lagringsutrymme, skräppostfilter, appar och annan funktionalitet. Tjänsten erbjuds inte heller till nya kunder sedan nästan två år tillbaka.

Ja, E-post är en kostnadsfri tilläggstjänst som när som helst kan avslutas så länge du som kund informeras om detta senast 30 dagar innan förändringen sker.

Nej, eftersom adresserna och plattformen stängs ned.

Nedstängningen kommer att pågå under hela 2020. När just ditt konto stängs har du fått information om i det meddelande som skickats ut. Efter det datum som kommunicerats där kommer du inte längre komma åt ditt e-postkonto hos Com Hem.

Vi kan inte hjälpa dig att teckna upp en annan tjänst, men vi ger tips i artikeltexten ovan om andra leverantörer och tillhandahåller information i guiderna om hur du gör för att till exempel spara dina gamla mejl och kontakter.

Om du inte sparar ner dem så försvinner dem när e-posten stängs. I guiderna ovan kan du hitta information om hur du gör för att spara ner dina meddelanden så att du kan komma åt dem även efter nedstängningen.

Avsändaren kommer få ett meddelande om att meddelandet inte kan levereras då e-postadressen inte finns kvar.

Du behöver inte göra någonting mer, e-postkontot kommer automatiskt att stängas ned det datum som har kommunicerats.

Du kan beställa ett nytt lösenord via Mina sidor.

Om du är företagskund och vill ha hjälp med att byta lösenord till din webmail hänvisar vi dig att kontakta Com Hem Företag på 90 444.

Har du en annan fråga?