Com Hem har sedan två år slutat att erbjuda e-posttjänsten @comhem.se till nya kunder och nu kommer vi att stänga ner tjänsten helt. Vi ser en större efterfrågan på mer moderna e-posttjänster som fungerar enkelt på olika enheter och som erbjuder bättre skräpposthantering, driftsäkerhet och lagringsutrymme.
För de konton som berörs gäller följande:
Efter stängningsdatumet kommer du inte längre att kunna logga in på ditt mejlkonto, skicka och ta emot mejl eller komma åt din inkorg. Om du inte redan har en annan e-postadress rekommenderar vi dig att skapa en ny via till exempel Gmail eller Outlook.
Styrelse, organisation eller småföretagare
Söker du en e-posttjänst som kan användas för din styrelse, organisation eller om du är småföretagare så kan vi rekommendera e-posttjänsten hos Loopia. Just nu har alla Com Hem-kunder 50% rabatt på Loopias e-postpaket. Deras support finns tillgänglig om du behöver hjälp med att flytta innehållet i din befintliga e-post hos Com Hem till Loopia.
Varför stänger Com Hem e-posttjänsten?
Kraven på e-posttjänster ser annorlunda ut nu jämfört när Com Hem började erbjuda tjänsten. I dag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst (som inte är kopplad till den leverantör man har bredbands- eller mobiltjänster). Vår nuvarande lösning är föråldrad och håller tyvärr inte den nivå som förväntas och krävs som mejlplattform idag.
Vi har ingen efterfrågan från nya kunder på att tillhandahålla E-post. Sammantaget gör det att vi valt att stänga ned e-posttjänsten vilket berör våra befintliga kunder.
Tips att se över innan din Com Hem-mejl stängs
Tipsen nedan gäller Com Hem Webmail.
Skapa ny e-post: Om du inte redan har en annan e-postadress som du kan använda så rekommenderar vi dig att skapa en hos till exempel Googles Gmail eller Microsofts Outlook, som erbjuder moderna, enkla och flexibla e-posttjänster. Läs mer här hur du gör.
Spara ner e-postmeddelande: Kom ihåg att spara ner viktiga e-postmeddelanden som du vill ha kvar.
Guide - Spara e-postmeddelanden
Spara dina kontakter: Kom ihåg att spara ner dina kontakter så att du kan importera dem till din nya e-post.
Guide - Spara dina kontakter
Autosvar: Lägg redan nu in automatiskt svar med information om din nya e-postadress så snart du har den, så att dina kontakter lär sig att du har en ny mejladress.
Guide - Sätta upp autosvar
Vidarebefordra e-postmeddelande: Innan din Com Hem-mejl stängs ner kan du redan nu aktivera funktionen där du vidarebefordra e-postmeddelanden till din nya mejladress. På så vis kan du börja använda din nya e-post direkt.
Guide - Vidarebefodra e-post
Observera att om Vidarebefordra e-postmeddelande är aktiverat så kommer inte Autosvar av e-post att fungera även om det är aktiverat. Endast en av inställningarna kan alltså användas samtidigt.
Kolla upp var du använt din e-postadress: Tänk på att du kan ha använt din e-postadress som användarnamn på sociala medier, webbutiker eller medlemssidor av olika slag. Kom ihåg att byta till din nya e-postadress på alla dessa sidor innan nedstängningen.
Ett bra sätt att ta reda på vilka sidor du har använt din e-postadress på är att kontrollera vilka avsändare du får information och reklam ifrån. Ta gärna del av checklistan över vanliga plattformar där du får tips om hur du ändrar din e-postadress på respektive leverantörs plattform.
Uppdatera kontaktuppgifter på Mina sidor: Kom ihåg att uppdatera till din nya e-postadress på Mina sidor efter stängningen, så att vi kan fortsätta nå dig med viktig information.
Beställ hem en Hemfixare som hjälper dig
För att ge en extra hjälp till de som tycker att det är krångligt att själv byta e-posttjänst har vi tagit fram en e-post supporttjänst via Hemfixare.
Om du behöver fysisk hjälp att spara nödvändig information och teckna ny e-posttjänst så kan du hyra in en Hemfixare för 399 kr inklusive RUT-avdrag. Boka en Hemfixare eller ring 077-022 07 17.
Tänk på att du måste ha testat logga in på din e-posttjänst före en Hemfixare kommer hem till dig. Har du glömt ditt lösenord behöver du beställa ett nytt lösenord via Mina sidor en dag innan hembesöket för att säkerställa att det är uppdaterat tills att en Hemfixare kommer hem till dig.
Läs mer om hur vi hanterar Covid-19 vid hembesök.