Mobilt bredband 4G - Tips och felsökning

Har du problem med ditt mobila bredband? Här får du tips och råd kring felsökning och hur du kan åtgärda problemet.

Kan inte surfa

  1. Kommer du till sidan tele2.se/merdata har du surfat slut på din data och behöver köpa mer för att kunna fortsätta surfa. (vart ska länken gå till?)
  2. Kontrollera om det är en driftstörning i ditt område.
  3. Kontrollera täckningskarta om du befinner dig på en ny plats.
  4. Har du ett modem prova att sätta det i en annan USB-ingång.
  5. Starta om datorn och modemet.
  6. Kontakta Kundservice om problem kvarstår. Tänk på att du behöver sitta vid din dator när du kontaktar Kundservice.

Långsam hastighet

  1. Kontrollera driftstörning i ditt område.
  2. Kontrollera täckning om du befinner dig på en ny plats. Detta ser du på färgdiodern på ditt modem/router. (Grön= 2G, Blå= 3G, Turkos= 4G. )
  3. Kontakta Kundservice om problem kvarstår. Tänk på att du behöver sitta vid din dator när du kontaktar Kundservice.

Mjukvara Mobile Partner

Upplever du problem med ditt modem/router kan det vara bra att ladda ner och installera den senaste mjukvaran för Mobile Partner.

Mobile Partner Windows
Mobile Partner MAC
Yosemite Fix (För Hi- Link)
Guide för Yosemite Fix (För Mobile Partner MAC)
Yosemite Fix Modem E3276 + instruktioner (PC)
Tele2 Connect (Om du har ett 3G modem)
3G Clean (Om du har problem att radera gammal programvara för Tele2 Connect.)

Trasigt modem eller router

Visar det sig att det är ditt modem eller router som är trasig skickar vi ut en ny hårdvara till dig kostnadsfritt så länge det finns garanti kvar på hårdvaran.

Har du ingen garanti kvar kan du kontakta Kundservice för att köpa ett nytt modem eller router.

Har du en annan fråga?