Felaktig hantering av kunduppgifter

Av misstag har kommunikationsoperatören Zitius i måndags skickat ut en lista med personuppgifter till drygt 5 000 kunder till flera andra operatörer, bland annat Com Hem. Uppgifterna gäller personer i Täby i norra Stockholm som har Zitius som kommunikationsoperatör, och bland dessa finns ca 200 Com Hem-kunder. Filen som felaktigt skickats ut innehöll uppgifter som namn, adress, personnummer, e-post, telefonnummer och vilken tjänst du har hos operatören.

Hur hanterar Com Hem uppgifterna?

Vi har raderat alla uppgifter som skickats till oss.

Vilka, förutom Com Hem, har fått personuppgifterna skickat till sig?

Så vitt vi vet är det ett 10-tal andra tv-och bredbandsoperatörer som fått uppgifterna.

Vilka konsekvenser kan detta få för mig och hur borde jag då agera?

Samtliga operatörer som har mottagit listan har uppmanats att radera den. Detta har Com Hem gjort och förutsätter att andra har gjort samma sak. Inte desto mindre kan informationen utnyttjas en operatör för exempelvis försäljning av tjänster. Detta kan du som kund vara lite extra uppmärksam på.

Vad händer nu?

Post- och Telestyrelsen granskar incidenten. Syftet är att ta reda på varför det inträffade, för att förhindra att det händer igen.

Vart kan jag vända mig vid frågor?

Eftersom Com Hem har raderat uppgifterna, måste du kontakta Zitius.