Aktuellt

Förhandlingar med Telia om TV4-kanalerna och C More

Uppdatering 2019-12-15 kl. 18.00
För ny status se dagens uppdatering kl. 13.45.

Uppdatering 2019-12-15 kl. 13.45
Com Hem har återigen bjudit in Telia och TV4 för att påbörja seriös förhandling. Mötet föreslås äga rum kl. 14:00 måndag den 16 december. Kortsiktiga förlängningar löser inte något för Com Hems och Boxers kunder, och vi har därför återupprepat följande ståndpunkter:

  • Vi står fast vid vårt krav på långsiktiga rättigheter att kunna erbjuda Com Hems och Boxers kunder möjligheten att se TV4-kanalerna och C More på sin tv, surfplatta och mobiltelefon – precis som Telias kunder kan.
  • För våra kunder, för Sveriges tv-tittare, och för mediemångfalden kan vi inte acceptera något mindre än att så kallade OTT-rättigheter (streaming) är en del av vår förhandling.
  • Vi är givetvis beredda att betala ett marknadsmässigt pris, på samma sätt som vi redan gör till övriga programbolag.

Vi står beredda att förhandla natt och dag tills ett nytt avtal finns på plats.

Uppdatering 2019-12-12 kl 14.50
Vår vd Anders Nilsson har idag träffat Telia för att hitta en långsiktig lösning för våra kunders tillgång till TV4. Anders Nilsson framförde det enkla förslag som vi tidigare presenterat. Telias vd valde att avstå från mötet, och Telias representanter var tyvärr inte beredda att förhandla om alla dessa rättigheter. Det ledde till att mötet avslutades utan framsteg.

Vi är oerhört frustrerade över den här situationen, och förstår att våra kunder blir besvikna över det här misslyckandet. Vi kommer fortsätta ställa de krav på långsiktiga rättigheter som krävs för att vi ska kunna erbjuda våra kunder samma tillgång till TV4 som Telias kunder har. Vi har meddelat Telia att vi fortsatt är beredda att förhandla dag och natt tills en lösning är på plats.

Uppdatering 2019-12-12 kl 11.30
Vi har full förståelse för den besvikelse och frustration våra kunder känner över att inte kunna titta på TV4-kanalerna. Vi är också oerhört frustrerade. Att lösa situationen är vår absolut högsta prioritet och vi har idag bjudit in Telia till ytterligare ett möte för att diskutera vårt konkreta förslag för nytt avtal:

  • Vi kräver att Com Hems kunder ska ha samma rättigheter som Telias kunder att ta del av TV4 och C More via tv, mobil eller surfplatta, minst till år 2021.
  • Som vi hela tiden sagt är vi naturligtvis beredda att betala ett skäligt pris för detta – precis som vi gör till alla andra programbolag som redan gett oss dessa rättigheter.

Vi är redo att förhandla dag och natt fram tills vi har hittat en lösning, och vi kommer fortsätta hålla er informerade om läget.

Uppdatering 2019-12-11 kl 10.00
Det är tydligt att striden om TV4 innehåller många synvinklar. I vissa fall står ord mot ord mellan Com Hem och Telia. Därför har vi här sammanställt svar på de vanligaste frågorna. Viktigast är huruvida alla Sveriges tv-tittare även i framtiden ska kunna se på TV4 på det sätt själva de vill, via vilken skärm de vill.

  • Vi förstår att våra kunder är besvikna över att vi släckt ner TV4. Men tyvärr tvingas vi, som sista utväg, släcka ner kanalerna för att få Telia att förhandla med oss.
  • Om vi går med på TV4s erbjudande över jul så kommer Telia fortsätta ducka våra förhandlingar. Det stoppar vårt arbete med att göra den största digitaliseringen i Com Hems historia, som kommer ge våra kunder bättre ljud och bild samt ännu snabbare bredbandshastigheter.
  • Vi tvingas sätta hårt mot hårt för att få Telia till förhandlingsbordet, och det är beklagligt att kunderna drabbas kortsiktigt.
  • Vår förhoppning är att den kortsiktiga släckningen ska hjälpa oss säkra kundernas långsiktiga tillgång till TV4 för alla jular framöver.
  • Självklart är vi beredda att betala Telia för våra rättigheter. Men vi har inte ens kommit så långt i samtalen än. Det är med andra ord inte en fråga om pris.
  • Vi träffade Telia för första gången under kvällen tisdag den 10 december, och erbjöd oss sitta kvar i rummet tills vi var överens. De tackade nej till den möjligheten, och vill med andra ord fortfarande inte förhandla.
  • Vi står redo att förhandla dag som natt och hoppas nu att Telia kommer tillbaka till förhandlingsbordet.

Frågor och Svar

TV4-kanalerna, Sjuan, TV12, SF-Kanalen, Sportkanalen samt C More. Vår ambition är att vi så snart som möjligt ska nå en överenskommelse om ett nytt avtal med Telia. Under tiden förhandlingarna pågår kommer vi ersätta de påverkade kanalerna med förmåner och annat innehåll från både Com Hem och Tele2.

Den här sidan kommer innehålla de senaste uppdateringarna om förhandlingen.

Vi förstår att de påverkade kanalerna kommer saknas bland våra kunder och vi beklagar detta. Under tiden förhandlingarna pågår kommer vi självklart ersätta dessa kanaler med annat innehåll och förmåner från Com Hem och Tele2.

• Com Hem och Boxer frivisar en stor mängd linjära tv-kanaler för samtliga betalande kunder.
• Premiuminnehåll från C More ersätts med motsvarande innehåll från Viasat.
• Bredbandskunder med FiberKoax får 100 Mbit snabbare uppkoppling i hemmet.
• Alla Com Hem- och Boxer-kunder med mobiltelefoni från Tele2, Comviq eller Com Hem får obegränsad mobildata.

Individuell information om detta har skickats till samtliga kunder via sms. Det går även att läsa mer på Com Hem och Boxers hemsida.

Ersättningskanalerna sänds i HD och därför behöver du ha en tv-utrustning som stödjer HD-sändning för att kunna titta på kanalerna.

Börja med att kontrollera följande om du inte får in ersättningskanalerna:

  • Kontrollera vilken kompensation du fått. Det gör du genom att logga in på Mina sidor på comhem.se.
  • Om ersättningskanalerna saknas så kan du testa att göra en kanalsökning. I manualen till din tv-apparat finns beskrivet hur du gör en kanalsökning.
  • Om ersättningskanalerna saknas efter en kanalsökning så behöver du kontrollera om din tv-utrustning stödjer HD-sändning. Detta då ersättningskanalerna sänds i HD.
  • Mer information om kanalsökning kan du läsa om här.

Via Com Hem Play ska dina kanaler fungera utan några problem.

Vår ambition har hela tiden varit att komma överens med Telia. De har dock, gång på gång, skjutit på våra förhandlingar. Vi har därför inte kunnat komma överens om villkoren för ett nytt avtal. Den 10 december kl 23:59 går det redan förlängda avtalet ut och vi tvingas därför släcka TV4-kanalerna och C More. Vi har förståelse för att detta kommer påverka våra kunder och vi beklagar detta djupt. Vi kommer fortsätta göra allt vi kan för att hitta en långsiktig lösning som gör TV4 tillgänglig för alla, och under tiden ersätter vi givetvis de påverkade kanalerna med annat innehåll och förmåner.

Vår främsta prioritet är att komma överens med Telia om ett nytt avtal så snart som möjligt så att våra kunder har tillgång till så bra och relevant innehåll som möjligt.

Vi strävar alltid att informera våra kunder minst en månad innan förändringar sker i innehåll eller utbud. Vår ambition har hela tiden varit att förhandla om ett nytt avtal som ska gynna våra kunder, men Telia har gång på gång skjutit på förhandlingarna. Det har medfört att vi tyvärr måste släcka kanalerna med relativt kort varsel. Under de senaste veckorna har vi varit tydliga med hur allvarligt läget har varit, men vi har avvaktat med beslutet att släcka kanalerna så länge som möjligt. Nu är vår främsta prioritet är att komma överens med Telia om ett nytt avtal så snart som möjligt.

Vi har försökt få till seriösa förhandlingar med TV4s ägare i ett halvår utan att lyckas. Sedan Telia köpte TV4 har de skjutit på förhandlingarna gång på gång. Först med sex timmar kvar innan slutet på vårt avtal fick vi träffa Telia på ett första möte. Vi erbjöd oss sitta kvar i rummet tills vi var överens. De tackade nej till den möjligheten, och vill med andra ord fortfarande inte förhandla.

På Com Hem vill vi att våra kunder ska ha tillgång till så bra och relevant innehåll som möjligt. De pågående förhandlingarna handlar om huruvida vi ska få distribuera TV4 samt Telias andra kanaler på det sätt som den nya generationen vill och efterfrågar. I den frågan har vi tyvärr ännu inte lyckats komma överens med Telia än.

TV4s utspel var tyvärr ytterligare ett sätt att förhala förhandlingarna och ett sätt för dem att säkra reklamintäkter under årets viktigaste annonsperiod. Com Hem planerar genomföra en omfattande digitalisering av 1,6 miljoner svenska hushåll nästa år, vilket innebär att vi inte kan skjuta upp förhandlingarna mer än vi redan gjort. Det berättade vi för TV4 redan för ett halvår sedan, men trots det har de gång på gång skjutit på våra samtal. Telia vill fortfarande inte förhandla seriöst om de rättigheter våra kunder behöver för att kunna se på TV4-kanalerna och C More, nu och i framtiden.

Vår högsta prioritet är givetvis att vi ska nå en överenskommelse med Telia så snart som möjligt, men vi har i nuläget ingen klartid för våra diskussioner. Vi har stor förståelse för att de påverkade kanalerna saknas bland våra kunder, och under tiden kommer vi ersätta de påverkade kanalerna med andra kanaler, innehåll och förmåner från Com Hem och Tele2.

Vi har stor förståelse för att våra kunder saknar de påverkade kanalerna och jobbar hårt för att komma framåt i våra samtal med Telia. Under tiden kommer vi självklart ersätta de påverkade kanalerna med andra kanaler, innehåll och förmåner från Com Hem och Tele2. Bland annat frivisar vi en stor mängd linjära tv-kanaler för betalande kunder, och erbjuder Com Hem- och Boxer-kunder med mobiltelefoni från Tele2, Comviq eller Com Hem obegränsad mobildata.

Det stämmer inte. Telia bestämmer själva hur många aktörer som ska få köpa streamingrättigheterna, och när. Vi tränger oss med andra ord inte före i någon kö, utan det är ett faktum att vårt avtal har löpt ut. Vi behöver därför förhandla om nya rättigheter så snart det bara går, för tv-tittarnas skull.

Har du en annan fråga?