Detaljerad information om distributionen av Telias tv-kanaler

Ska endast Telia-kunder kunna se TV4 var de vill, på vilken skärm de vill? Det är den avgörande frågan i debatten kring Telias kanaler: TV4-kanalerna, Sjuan, TV12, SF-Kanalen samt C More. På den här sidan samlar vi detaljerad information om bland annat förhandlingsprocess och rättsliga förutsättningar, samt länkar till våra publika utspel.

För information om hur kunder påverkas hänvisar vi till comhem.se/aktuellt och boxer.se/aktuellt.
Den här sidan uppdaterades senast 19 december.

Tele2 är Sveriges största tv-distributör med en räckvidd på 2,1 miljoner hushåll genom Com Hem och Boxer. Bland dessa ingår omkring 70 procent av Sveriges lägenheter i flerbostadshus och en stor del av landets villor på landsbygden.

TV4-kanalerna, Sjuan, TV12, SF-Kanalen och C More ägdes tidigare av Bonnier Broadcasting, som sedan den 2 december är en del av Telia. Telia ägs till drygt 38 procent av svenska staten. TV4 är Sveriges i särklass största kommersiella kanal, sett till antal tittare såväl som annonsintäkter. TV4 når i princip samtliga svenska hushåll och en tredjedel av dessa nås genom Com Hem och Boxer.

Klicka här för utförlig bakgrund från den 5 december.
Klicka här för svar på vanliga frågor från den 9 december.

Vad vi behöver komma överens om med Telia & TV4

  • Rättigheter som ger Com Hem och Boxers kunder möjlighet att se TV4-kanalerna och C More på sin tv, surfplatta och mobiltelefon – precis som Telias kunder kan.
  • För detta är Com Hem självklart redo att betala Telia ett marknadsmässigt pris, på samma sätt som Com Hem redan betalar övriga kanalbolag för motsvarande rättigheter.

Com Hem är redo att sitta dag och natt tills ett nytt avtal är på plats. Att komma överens med Telia om ett avtal som ger TV4 tillbaka till tittarna är Com Hems absolut högsta prioritet.

Det handlar inte om pris – vilket Telia nu medgivit. Det handlar inte om att Tele2 vill ”gå före i kön” – det finns inget som hindrar Telia från att sälja de här rättigheterna till oss och andra aktörer redan idag. I vårt fall behövs dessutom ett nytt avtal nu, då förlängningen av vårt tidigare avtal gått ut och vi står inför en omfattande digitalisering. Vi har aldrig krävt att få ”klippa och klistra i TV4:s programutbud” – vi vill bara ge våra kunder samma tillgänglighet till TV4 som Telias kunder har, varken mer eller mindre.

Statens ansvar för digitalisering, tillgänglighet och valfrihet

Huvudfrågan i förhandlingarna är inte hur mycket den ena eller andra rättigheten ska kosta. Det handlar om just tillgänglighet, valfrihet och konkurrens: Ska det vara möjligt för alla tittare att streama TV4 via till exempel mobiler och plattor? Den yngre generationen överger redan traditionell tv och förväntar sig att själva kunna välja vad, när och hur de tittar på tv. Vill Telia begränsa TV4 så att endast Telia-kunder ska kunna titta på Fotbolls-EM, Idol, Bonde söker fru och Let’s dance på vilken skärm de vill?

För staten är frågan mycket större än Telia. Vad har Sverige som nation för ambitioner när det kommer till digitalisering och öppen konkurrens? En välfungerande marknad främjar innovation, lyssnar på de nya generationernas förväntningar och tillåter inte en enskild aktör att agera på ett sätt som får negativa konsekvenser för kundernas valfrihet och pris. Vill staten verka för fortsatt digitalisering av svensk tv i linje med kommande generationers förväntningar?

När EU-kommissionen godkände Telias köp av Bonnier Broadcasting öppnades det i praktiken upp en stor risk för en marknadssituation där enbart två aktörer kan tillåtas förmedla TV4s innehåll. Telia är alltså bara är legalt förbunden att låta en annan distributör förmedla TV4 via en fristående tv-applikation till exempelvis mobil och surfplatta – marknaden blir i praktiken ett så kallat duopol. Ska staten, som största aktieägare i Telia, tjäna pengar på begränsad valfrihet, begränsad konkurrens och begränsad mediemångfald? Staten måste välja mellan att möjliggöra digitalisering och valfrihet eller tyst godkänna (och tjäna pengar på) etablerandet av ett duopol.

Frågan om vem som får se TV4 framöver är principiell och kommer prägla svensk mediepolitik under lång tid. Regeringen kan inte fortsätta ducka frågan. En näringsminister bör stå upp för öppen konkurrens. En kultur- och demokratiminister bör värna om mediemångfald. En energi- och digitaliseringsminister bör främja digitalisering av tv och bredband. Klicka här för att läsa vår debattartikel om detta i Svenska Dagbladet.

Klicka här för en rättslig översikt från den 7 december.

Digitalisering av 1,6 miljoner hushåll

Många undrar vad vi menar med den kommande digitaliseringen av Com Hem-hushållen, däribland 70% av Sveriges alla lägenheter. Här förklarar vi vad det innebär, och varför det är så viktigt i frågan om vårt fortsatta avtal för TV4-kanalerna.

  • Ett av Sveriges största digitaliseringsprojekt någonsin inleds under våren 2020, och kommer att kosta över omkring en och en halv miljard kronor.
  • För att lyckas måste vi använda nätet optimalt. Därför behöver vi digitalisera de sändningar som fortfarande är analoga. Med helt digitala tv-sändningar ger vi dessutom den rätta ljud- och bildkvaliteten. Digitaliseringen medför dessutom en uppgradering av vårt fibernät, vilket kommer ge många snabbare bredbandsuppkoppling utan behov av nya kablar eller uttag.
  • Vi har sedan länge förhandlat klart rättigheterna som krävs för detta projekt med alla andra programbolag. Det är bara Telia, som äger TV4-kanalerna och C More, som inte vill delta.
  • Vi vill säkerställa att även våra kunder kan se TV4-kanalerna och C More på det sätt de själva vill – oavsett om det är från en tv, surfplatta eller mobiltelefon. Precis som Telias kunder.
  • Vi förstår att våra kunder är oerhört frustrerade över hur det här drabbar er tv-upplevelse just nu. Det är vi också. Och vi gör allt vi kan för att komma överens med Telia om de rättigheter som krävs för att vi ska kunna erbjuda er den bästa tv-tjänsten – både denna jul och alla jular framöver.

Bristen på seriös förhandlingsvilja

Tele2 har i över ett halvår försökt få till stånd seriösa förhandlingar med först Bonnier Broadcasting, numera Telia. Efter det att affären mellan Telia och Bonnier Broadcasting offentliggjordes fick vi inte ett enda konkret besked. Diskussionen förhalades gång på gång trots våra påpekanden om vikten av att få fram ett nytt avtal. Vi upplevde att Bonnier Broadcasting inte kände ett mandat att förhandla innan Telias köp slutfördes. Därför gick vi ut med en debattartikel strax innan vårt avtal för sändningsrättigheter skulle gå ut. Kort därefter gick Bonnier Broadcasting med på en förlängning av tidigare avtal till midnatt den 10 december, för att ge Telia tid att äga frågan.

Den 2 december blev Bonnier Broadcasting en del av Telia, men tyvärr förändrade inte det förhandlingsviljan. När halva avtalsförlängningen passerat utan att Telia visat något tecken på förhandlingsvilja beslutade vi oss för att kommunicera bredare för att upplysa om situationens allvar: För tv-tittarnas valfrihet, för landets distributörers möjlighet att sända TV4 och för Sveriges möjlighet att fortsätta digitalisera svensk tv och bredband. Vi publicerade ytterligare en debattartikel.

Den 10 december, sex timmar innan tiden för avtalet skulle gå ut, fick vi ett första möte med ansvariga på Telia. Vi erbjöd oss sitta kvar i rummet tills vi var överens. De tackade nej till den möjligheten, och vill med andra ord fortfarande inte förhandla. Vid midnatt mellan den 10e och 11e december gick våra rättigheter att sända kanalerna ut och släcktes därför ner. Vi kan inte acceptera ytterligare förhalningar – våra kunder behöver kunna se TV4 inte bara nu, utan långsiktigt – på samma sätt som Telias kunder.

Sedan släckning har vår ambition varit att kommunicera transparent i media och mot våra kunder. En viktig anledning till detta är att flera felaktiga fakta har cirkulerat i media. Vi har därför genomfört flera pressaktiviteter och löpande informerat våra kunder via både sociala medier och kundbrev.

Den 16 december kunde vi äntligen inleda förhandlingar med Telia, men tyvärr går dialogen långsamt framåt. Com Hem är redo att sitta dag och natt tills ett nytt avtal är på plats. Att komma överens med Telia om ett avtal som ger TV4 tillbaka till tittarna är Com Hems absolut högsta prioritet.

Har du en annan fråga?