Nu blir ditt tv-utbud digitalt

I framtiden vill vi på Com Hem leverera fler och ännu bättre tjänster till dig som kund. Därför utökar vi kapaciteten i vårt nät genom att digitalisera tv-utbudet från Com Hem i din fastighet. För dig som tv-tittare innebär det en stor förbättring i både ljud- och bildkvalitet!

Tv-utbudet i din fastighet kommer alltså att bli helt digitalt. Det ger tillgång till en mängd populära kanaler med en förbättrad kvalitet i ljud och bild. Det förbereder även för möjligheten att utöka bredbandskapaciteten ytterligare genom en full digitalisering av fastighetens nät. Under de första månaderna kommer tv-utbudet i din fastighet att finnas både analogt och digitalt, för att sedan endast sändas digitalt.

Ditt digitala utbud

I det informationsbrev som vi skickat till dig står det från vilket datum de digitala kanalerna börjar att fungera för dig.

De kanaler som kommer att sändas digitalt är följande: SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV12, Axess TV samt eventuella lokala digitala kanaler.

Logo - SVT1 - litenLogo - SVT2 - litenLogo - SVT24 - litenLogo - Barnkanalen - liten
Logo - Kunskapskanalen - litenLogo - TV3 - litenLogo - TV4 - litenLogo - Kanal 5 - liten
Logo - TV6 - litenLogo - Sjuan - litenLogo - TV8 - litenLogo - Kanal 9
Logo - TV12 - litenLogo - Axess - liten

Samma datum utgår kanalerna TV10, Kanal 11, Fox och TLC ur det analoga grundutbudet som du har idag. För att se en av kanalerna som utgår ur grundutbudet kan du beställa ett av våra digital-tv-abonnemang TV Bas, TV Silver eller TV Guld.

Övriga kanaler i det analoga grundutbudet kommer att finnas kvar parallellt med de nya digitala kanalerna för att sedan upphöra tillsammans med FM-radio. Detta planeras ske mellan 1 mars och 4 september 2018 (Med reservation för förändring.)

Om du saknar ditt personliga informationsbrev är du alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0770 - 45 56 30.

Alla förändringar är i enlighet med överenskommelse mellan Com Hem och fastighetsägare/bostadsrättsföreningar samt Hyresgästföreningen. Com Hem kan vid behov offerera så kallade gruppavtal på digital-tv-abonnemang för den förening som önskar utöka sitt digital-tv-utbud.

Vad behöver jag göra?

Det enda du behöver göra för att få åtkomst till de digitala sändningarna är att byta källa på din tv. Vid behov kan du behöva göra en kanalsökning och instruktioner för detta hittar du enklast hos din tv-tillverkare.

Om dessa åtgärder mot förmodan inte skulle fungera kan det bero på att din tv är av äldre modell. De flesta tv-apparater har en inbyggd digital-tv-mottagare. Om din tv skulle sakna en mottagare kan du köpa en mottagare, till exempel en digitalbox från Com Hem. Kontakta vår Kundservice på 0770 – 45 56 30 för mer information.

Frågor och svar

Ett enkelt sätt är att kontrollera detta är att gå till kanalen AxessTV (kanalplats 42). Kanalen sänds endast digitalt i Com Hems nät, så kan du se den vet du att du tar emot digitala sändningar.

De flesta moderna tv-apparater ställer automatiskt in tv-kanalerna. Det kan dock krävas en kanalsökning. I enstaka fall kan du bli tvungen att kontrollera hur du går tillväga i tv-tillverkares manual.

Ta emot digital-tv

Ja, i Com Hems allmänna villkor finns reglerat att grundutbudet består av tio tv-kanaler. De tv-kanaler som Com Hem är skyldiga att vidaresända enligt lag är så kallade fasta tv-kanaler som kan vara analoga eller digitala. Övriga tv-kanaler är så kallade rörliga tv-kanaler. Com Hem tillhandahåller extra tv-kanaler utöver grundutbudets tio tv-kanaler.

Har du en annan fråga?