Mobilinställningar

Här kan du se alla olika inställningar som går att göra med ditt mobilabonnemang.

Inställningar

Om du har tappat bort eller blivit bestulen på din mobil måste du så fort som möjligt kontakta oss för att stöldspärra både telefonen och abonnemanget.

Gör så här

  1. Kontakta polisen och gör en förlustanmälan. För att göra detta behöver du telefonens eller modemets IMEI-nummer som står på kartongen och på ditt kvitto.
  2. Kontakta kundservice för att spärra ditt abonnemang och din hårdvara. För att kunna spärra behöver vi ha polisens diarienummer, IMEI-nummer, namn på personen som gjorde anmälan hos polisen samt abonnemangets telefonnummer.

Spärrnummer till kundservice

Kundservice: 90 222
Spärrnummer när Kundservice har stängt: 0772-25 25 25
Spärrnummer från utlandet: +46 771 55 00 00

Om du får tillbaka telefonen

Vill du häva spärren kontaktar du kundservice med följande information:

  • Polisens diarienummer
  • IMEI-nummer
  • Namn på personen som gjorde förlustanmälan hos polisen.

Inställningar för surf och MMS finns inlagda på din telefon när du får den, men får du problem kan det vara bra att kontrollera inställningarna.

För att hämta inställningar för MMS och internet, skicka ett tomt SMS till nummer 123

Manuella inställningar

Om det av någon anledning inte går att ladda ned de automatiska inställningarna till din mobil så kommer du få ett felmeddelande. Då kan du ändra inställningarna manuellt enligt nedan:

Apple iOS (iPhone/iPad)
I iPhone/iPad (iOS) hittar du val för inställningar genom att trycka Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobilnät > Mobilt datanätverk.

Android
Har du en Androidtelefon går du in på Inställningar, sedan Trådlöst och nätverk -> Mobila nätverk -> Åtkomstpunktsnamn. Tryck på plus-ikonen för att lägga till ett nytt APN.

Standardinställningar för MMS

  • Användarnamn: Lämna blank
  • Lösenord: Lämna blank
  • Protokoll: HTTP
  • APN: 4G.tele2.se
  • APN-typ: Default
  • MMS-proxy: mmsproxy.tele2.se
  • MMS-port: 8080
  • Startsida/MMSC: http://mmsc.tele2.se

Standardinställningar för surf

  • Användarnamn: Lämna blank
  • Lösenord: Lämna blank
  • Protokoll: HTTP
  • APN: 4G.tele2.se
  • APN-typ: Default
  • Startsida: http://mobil.tele2.se

I alla våra mobilabonnemang ingår telefonsvarare, eller röstbrevlåda som det också kallas. Tjänsten är kostnadsfri och innebär att en person kan lämna ett röstmeddelande till dig som du sedan kan lyssna av.

Läs mer om alla inställningar du kan göra i röstbrevlådan

Du kan enkelt använda din telefonsvarare när du är utomlands, men tänk på att det kostar pengar att ta emot samtal till din röstbrevlåda när du reser utanför EU- och EES-området.

När du reser utanför EU- och EES-området får du betala när någon lämnar röstmeddelanden till din röstbrevlåda, oavsett om du lyssnar av din telefonsvarare eller ej. Därför kan det vara bra att stänga av telefonsvararen när du ska resa utanför EU/EES och slå på den när du är tillbaka.

  • Stäng av telefonsvararen genom att skicka ett SMS med texten Av till 556.
  • Slå på telefonsvararen genom att skicka ett SMS med texten På till 556.

Kostnaden för att lyssna av dina röstmeddelanden motsvarar priset för ett vanligt samtal från det land du befinner dig i till Sverige.

För att lyssna av telefonsvararen från utlandet gör du så här:

  • Ring +46 252 + (ditt nummer utan första nollan). Om ditt nummer är 070-123 45 67 ringer du alltså +46 252 70 123 45 67.
  • När du hör din hälsningsfras, tryck # (ditt lösenord) #. Du kan behöva ställa in en personlig PIN-kod om det är första gången du lyssnar av telefonsvararen.

På sidan Vidarekoppling hittar du all information om hur du vidarekopplar samtal till antingen din röstbrevlåda eller till ett annat telefonnummer.

Med Samtal väntar kan du hantera flera samtal samtidigt. När en person söker dig medan du redan pratar i mobiltelefonen får du en notis om att personen söker dig och du kan välja hur du vill hantera det väntande samtalet.

Tjänsten är kostnadsfri och innebär att ett nytt samtal kopplas fram vid ett redan pågående samtal. Då kan du välja mellan att ta emot, avvisa, eller ignorera samtalet. Om du ignorerar samtalet så kopplas det istället till din telefonsvarare.

Så här använder du tjänsten med mobiltelefonens knappsats

  • Aktivera Samtal väntar: Tryck *43#
  • Acceptera väntande samtal och avsluta pågående: Tryck ##1
  • Acceptera väntande samtal och sätta pågående i väntläge: Tryck ##2
  • Avsluta det väntande samtalet: Tryck ##3
  • Avaktivera Samtal väntar: Tryck #43#

Du kan välja om ditt nummer ska vara hemligt eller dolt på fyra sätt:

  • Hemligt nummer vid utgående samtal och hos nummerupplysningen.
  • Hemligt nummer endast hos nummerupplysningen.
  • Dolt nummer vid alla utgående samtal.
  • Dolt nummer vid enstaka samtal.

Hemligt nummer och dolt nummer fungerar på lite olika sätt. Här kan du läsa mer om skillnaden, hur det fungerar i praktiken och hur du aktiverar funktionerna.

Viktigt! Ditt telefonnummer kommer fortfarande att synas hos mottagaren när du skickar SMS eller MMS – både med hemligt och dolt nummer.

Hemligt nummer

Hemligt nummer innebär att ditt telefonnummer inte syns hos nummerupplysningen när någon söker på ditt namn. Du väljer själv om numret även ska döljas varje gång du ringer till någon, eller bara vara dolt hos nummerupplysningen.

Om du inte vill att ditt telefonnummer ska vara tillgängligt för andra är hemligt nummer alternativet du ska välja.

För att aktivera eller ta bort hemligt nummer, kontakta Kundservice på 90 222.

Dolt nummer

Dolt nummer innebär att ditt telefonnummer inte visas när du ringer till någon, men det syns fortfarande hos nummerupplysningen.

  • För enstaka samtal: tryck #31# före numret till den du ringer.
  • För alla samtal: ring Kundservice på 90 222 för att koppla in funktionen.

I alla våra mobilabonnemang ingår fria samtal och sms inom Sverige, men du kan även använda sms för att köpa innehållstjänster. Samtal och sms/mms till och från utlandet, samt surf i utlandet kostar också extra.

Se prisinformation för samtal, sms/mms i utlandet

Se prisinformation för extra data inom EU och ESS-länderna

För att inte riskera alltför höga kostnader på din faktura kan du aktivera tjänsten Saldotak.

För att aktivera, ta bort eller ändra Saldotak, ring Kundservice på 90 222.

Viktigt att veta om saldotak

När saldotaket är uppnått spärras ditt abonnemang för all användning. Även eventuella gratistjänster som ingår i din månadsavgift spärras.

Du kan ändra inställningarna för ditt saldotak högst en gång per timme. Om du ångrar dig och vill ändra inställningarna går det alltså inte att göra det omedelbart.

Det kan ta upp till 48 timmar innan du blir debiterad för innehållstjänster och utlandssamtal (både till och från utlandet).

På sidan Spärrtjänster hittar du all information om vilka tjänster som går att spärra och hur du gör det.

På sidan Blockera nummer hittar du alla inställningar som behövs för att blockera nummer i olika telefoner.

För att kontrollera hur mycket surf du har kvar på ditt mobilabonnemang så sms:ar du DATA till 72662.

Har du en annan fråga?