Rapportera misstänkta sms-bedrägerier

Har du mottagit ett misstänkt bluff-sms? Då kan du rapportera direkt till vår tjänst med kortnummer 777.

Om du vill rapportera ett sms som du misstänker är bluff, även kallat smishing (läs mer nedan om vad smishing är), gör såhär:

  • Vidarebefordra sms:et till kortnummer 777
    Du kan även kopiera texten och skicka i ett nytt sms till 777.

När du rapporterar sms:et samlar vi informationen i en databas. Utifrån den insamlade informationen kan vi automatisera blockeringar och spärra framtida smishing-försök i mesta möjliga mån.

Smishing – det nya nätfisket

De flesta av oss är idag medvetna om riskerna med att klicka på länkar som kommer till oss via tvivelaktiga e-postmeddelanden. Tyvärr är vi oftast inte lika försiktiga när vi använder våra mobiler.

Smishing, som är en sammansättning av sms och phishing (nätfiske), har ökat lavinartat. De flesta av oss använder idag en smartphone och ett av de vanligaste användningsområdena är att skicka och ta emot sms. Det är alltså en mycket stor marknad för bedragare som vill åt dina uppgifter, och i slutändan dina pengar.

Varför är smishing ett större hot än phishing (via e-post)?

De flesta av oss förutsätter att våra mobiler är bättre skyddade än våra datorer. Säkerheten på mobilerna är dock begränsad. Android-enheter utsätts i större utsträckning av skadlig programvara, då plattformen är mer öppen än iOS (iPhone och iPad). iPhone-användare kan dock vara mer utsatta då de tror sig vara immuna mot angrepp. Inget mobilt operativsystem är helt skyddat mot attacker.

Vi är förstås också extra sårbara när vi är distraherade. De allra flesta sms öppnas inom 15 minuter, och ofta när vi är på språng. Då är det lätt att klicka på en länk, ibland av misstag, eller svara när vi inte borde. Ofta kan det också se ut att komma ifrån ett företag, en tjänst eller bank vi litar på. Brukar vi redan få legitima sms från dem kan de till och med lägga sig i samma sms-lista.

Vad är bedragarna ute efter?

I slutändan är det förstås alltid pengar. Dina eller din arbetsgivares. Det har blivit allt vanligare att vi använder våra egna smartphones i arbetet, eller omvänt, använder företagets telefon privat. Det gör att sms-bedrägerier inte bara är ett hot mot dig, utan även mot ditt företag.

Ett sätt att komma åt privat information är att få dig att klicka på en länk som installerar skadlig programvara i din mobil, s.k. malware. Det kan också vara att be dig uppdatera dina uppgifter, och du skickas till en sida som ser ut att vara seriös, men som i själva verket är falsk. Uppgifterna används sedan för att tömma ditt konto eller säljs vidare på svarta marknaden och används inom kriminell verksamhet.

Hur undviker du att bli lurad?

Nätfiske är så vanligt idag så sannolikheten är stor att du kommer att utsättas. Det betyder inte att du behöver bli drabbad. Det räcker med sunt förnuft och försiktighet. Ett sms-angrepp gör enbart skada om du nappar. Här följer tips på hur du undviker konsekvenser av bedrägeriförsök via sms.

  • Klicka inte på länkar om du inte är helt säker på att det är rätt avsändare. Tänk på att det ofta kan se ut som det kommer från ett känt företag eller bank och att de även kan hamna i samma sms-tråd.
  • Stavfel och konstiga formuleringar är ett stort varningstecken. Automatiserade översättningsprogram blir dock hela tiden bättre och bättre, så det behöver inte alltid vara fallet.
  • Brådskande uppmaningar som kräver omedelbar respons. Det kan vara säkerhetsvarningar eller erbjudanden som du genast måste utnyttja. Det är en vanlig typ av hackningsförsök.
  • Ingen bank ber dig uppdatera kontoinformation eller bekräfta koden till ditt bankkort via sms. Är du osäker, kontakta banken.
  • Är det för bra för att vara sant, så är det så. Du kan inte vinna en ny iPhone i en tävling du aldrig har deltagit i.
  • Och till sist, gör ingenting. Så länge du inte aktivt nappar genom att svara eller klicka på länkar händer det inget. Är du kund hos Com Hem eller Tele2 kan du skicka vidare sms:et till vårt kortnummer 777.

Har du en annan fråga?