Fast Telefoni

Vanliga frågor

Ja, du kan beställa nummerflytt (portering) direkt i samband med din beställning eller i efterhand hos kundservice på telefon 90 222 alternativt fylla i och skicka in en fullmakt för nummerflytt. Du kommer få information när flytten beräknas vara klar.

Med all utrustning från Tele2 medföljer en instruktion för installation i förpackningen. Har du tappat bort denna kan du ladda ner manual för din tv- eller bredbandsutrustning.

Du kan även få personlig installationshjälp i vår installationsguide.

Vill du få hjälp med installation av din utrustning hemma hos dig kan du boka in tjänsten Tele2 Heminstallation. Vi samarbetar med företaget Hemfixarna.

Manualer
Digitalboxar och tv-moduler
Routrar

Alla telefonikunder får en samtalsspecifikation för samtal men vi har slutat att skicka ut dem tillsammans med fakturan som skickas med post, istället visas specifikationerna digitalt på Mitt Tele2 på webben och i appen.

Väljer du att betala via e-faktura ser du även samtalsspecifikationen tillsammans med fakturan hos din Internetbank.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina samtalsspecifikationer.

Om du vill koppla din fasta telefoni till de befintliga telefonjacken i din bostad måste en mellanpropp och telefonkabel användas.

Du använder även mellanproppen om du vill koppla in annan utrustning som exempelvis en nummerpresentatör eller fax eftersom dessa inte kan kopplas direkt till modemet. Denna kopplar man då till huvudjacket i fastigheten.

Observera att telefonjacken i din bostad behöver vara seriekopplade, annars kan du uppleva problem.

Kontakta kundservice om du behöver en ny mellanpropp. 

KS-Telefoni-Mellanpropp

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon eller basstation är korrekt ansluten till routern.
  2. Starta om din basstation till telefonen om sådan finns.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontakta kundservice på 90 222.

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon och basstation är korrekt ansluten till router. Har du Hemtelefoni via bredbandet och kopplar via en hemtelefonidosa, kontrollera att du har kopplat rätt.
  2. Starta om din basstation till telefonen eller hemtelefonidosan.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontakta kundservice på telefon 90 222.

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon eller basstation är korrekt ansluten till routern.
  2. Starta om din basstation till telefonen om sådan finns.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontakta kundservice på telefon 90 222.

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon eller basstation är korrekt ansluten.
  2. Starta om din basstation till telefonen om sådan finns.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontakta kundservice på telefon 90 222.

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon eller basstation är korrekt ansluten till routern.
  2. Starta om din basstation till telefonen om sådan finns.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontaka kundservice på telefon 90 222.

Ja, du kan beställa nummerflytt (portering) direkt i samband med din beställning eller i efterhand hos kundservice på telefon 90 222 alternativt fylla i och skicka in en fullmakt för nummerflytt. Du kommer få information när flytten beräknas vara klar.

Med all utrustning från Tele2 medföljer en instruktion för installation i förpackningen. Har du tappat bort denna kan du ladda ner manual för din tv- eller bredbandsutrustning.

Du kan även få personlig installationshjälp i vår installationsguide.

Vill du få hjälp med installation av din utrustning hemma hos dig kan du boka in tjänsten Tele2 Heminstallation. Vi samarbetar med företaget Hemfixarna.

Manualer
Digitalboxar och tv-moduler
Routrar

Alla telefonikunder får en samtalsspecifikation för samtal men vi har slutat att skicka ut dem tillsammans med fakturan som skickas med post, istället visas specifikationerna digitalt på Mitt Tele2 på webben och i appen.

Väljer du att betala via e-faktura ser du även samtalsspecifikationen tillsammans med fakturan hos din Internetbank.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina samtalsspecifikationer.

Om du vill koppla din fasta telefoni till de befintliga telefonjacken i din bostad måste en mellanpropp och telefonkabel användas.

Du använder även mellanproppen om du vill koppla in annan utrustning som exempelvis en nummerpresentatör eller fax eftersom dessa inte kan kopplas direkt till modemet. Denna kopplar man då till huvudjacket i fastigheten.

Observera att telefonjacken i din bostad behöver vara seriekopplade, annars kan du uppleva problem.

Kontakta kundservice om du behöver en ny mellanpropp. 

KS-Telefoni-Mellanpropp

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon eller basstation är korrekt ansluten till routern.
  2. Starta om din basstation till telefonen om sådan finns.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontakta kundservice på 90 222.

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon och basstation är korrekt ansluten till router. Har du Hemtelefoni via bredbandet och kopplar via en hemtelefonidosa, kontrollera att du har kopplat rätt.
  2. Starta om din basstation till telefonen eller hemtelefonidosan.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontakta kundservice på telefon 90 222.

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon eller basstation är korrekt ansluten till routern.
  2. Starta om din basstation till telefonen om sådan finns.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontakta kundservice på telefon 90 222.

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon eller basstation är korrekt ansluten.
  2. Starta om din basstation till telefonen om sådan finns.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontakta kundservice på telefon 90 222.

Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:

  1. Kontrollera att telefon eller basstation är korrekt ansluten till routern.
  2. Starta om din basstation till telefonen om sådan finns.
  3. För dig som ansluter via FiberKoax eller FiberLAN - Starta om din router.
  4. Testa koppla in en annan telefon.

Om felet fortfarande kvarstår kontaka kundservice på telefon 90 222.

Tillval

Addera tjänster som nummerpresentation, röstbrevlåda och vidarekoppling till ditt abonnemang.
Läs mer

Tele2 Heminstallation

Nu kan du som kund boka en installatör som kommer hem och hjälper dig att komma igång.
Läs mer

Samtalstjänster

Aktivera kostnadsfria samtalstjänster som följer med ditt telefoniabonnemang.
Läs mer

Har du en annan fråga?

Drift & felsök

Upplever du en driftstörning eller problem med dina tjänster?
Till drift & felsök