Analogt grundutbud

Det analoga grundutbudet är de kanaler du kommer åt genom att ansluta din tv direkt till ditt Com Hem-uttag, utan en digital-tv-mottagare (digitalbox eller tv-modul). 

Kom igång med ditt analoga grundutbud

För att få tillgång till dina analoga kanaler krävs en antennkabel mellan ditt Com Hem-uttag i väggen (märkt "TV") och din tv. Därefter gör du en analog kanalsökning (se manual som följer med din tv.) Behöver du hjälp med analog kanalsökning tar du kontakt med din tv-tillverkare. 

Har du en digitalbox kopplar du en antennkabel mellan digitalboxen och din tv. 

Kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Barnkanalen, TV4, TV6, Axess TV och Fox från det analoga utbudet sänds även kostnadsfritt i digital form vilket ger en mycket bättre bildkvalitet. För att se kanalerna digitalt behöver du en digital-tv-box eller en tv-modul.

Kanaler i det analoga grundutbudet

Vilka kanaler som finns tillgängliga varierar i olika fastigheter och styrs ofta av din bostadsrättsförening eller hyresvärd. Du får på så sätt tillgång till kanalerna utan att teckna ett eget avtal med Com Hem. Det som krävs är att du bor i ett Com Hem-hus där Com Hem levererar kabel-tv genom FiberKoax.

Sök här för att se vilka analoga tv-kanaler som ingår på din adress

Problem att se de analoga kanalerna

Upplever du störningar på enstaka kanaler bör du göra en ny kanalsökning.
Upplever du störningar på flera kanaler eller hela grundutbudet är det här några saker du kan prova:

  • Kontrollera att din antennkabel är korrekt ansluten
  • Koppla bort eventuell T-koppling för att utesluta att felet sitter i denna
  • Prova att byta antennkabel (vi rekommenderar att prova med en antennkabel som inte är längre än 7 meter samt oskarvad)
  • Prova att koppla till ett annat uttag om det finns fler än ett i bostaden
  • Gör en driftsökning för att kontrollera om det finns något känt fel på din adress

Får du enbart in SVT 1, SVT 2, TV 4, TV 6, Barnkanalen och Kunskapskanalen, men ska ha tillgång till exempelvis TV3 och Kanal 5 kan detta bero på att du står på digitalt läge i din tv. I din manual för din tv finns information om hur du byter källa.

Fungerar inget av de ovanstående tipsen ber vi dig kontakta vår Kundservice.

Saknar du kanaler i ditt analoga grundutbud?

Du kan komplettera ditt utbud med något av våra digitala tv-abonnemang samt tillvalstjänster.
Läs mer om våra digitala tv-abonnemang

Har du en annan fråga?