Kom igång med digital-tv

Det första du kommer märka med digital-tv från Com Hem är att både bild och ljud är mycket klarare. Det blir ett stort lyft för din tv-upplevelse.

Fyra tips för att titta digitalt

Digitalisering Tv-modell

Kolla din tv-modell

Om du har en tv-apparat som kan visa digital-tv behöver du ingen ny utrustning. Nästan samtliga tv-modeller som sålts sedan år 2008 har en inbyggd så kallad DVB-C-tuner och kan därför visa digital-tv.

Har du en äldre tv kan du behöva byta till en nyare modell eller komplettera din tv med en digitalbox. Digitalboxen kopplar du enkelt in till din tv. Behöver du en ny box hänvisar vi dig att kontakta vår Kundservice på telefon 90 222 eller din lokala tv-handlare.

Säkerställ att din tv kan visa digital-tv. Läs annars i bruksanvisningen till din tv, eller kontakta din tv-tillverkare.

Digitalisering - Com Hem-kanalen

Hitta Com Hem-kanalen

Om du har en modern tv kanske du redan tittar digitalt. För att se om du tittar digitalt kan du testa om du får in Com Hem-kanalen, som oftast ligger på kanalplats 777. Det är nämligen så att Com Hem-kanalen bara visas digitalt, så får du in den kanalen så kan du även se övriga digitala kanaler.

Vilka kanaler du kan se beror på vilket abonnemang du har och om du inte har ett abonnemang kan du se vilka kanaler som finns på din adress.

Digitalisering Byta källa

Byt källa på din tv

Du kan behöva byta källa på din tv, från analog-tv till digital-tv. Knappen du ska trycka på kan ha någon av symbolerna ovan.

Eftersom tv-apparater fungerar olika, beroende på tillverkare eller modell, är det bra att titta i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker på hur du byter källa.

Digitalisering Kanalsökning

Gör en kanalsökning på din tv

Ser du inga digitala kanaler kan du testa att göra en kanalsökning.

  1. För att göra en kanalsökning på din tv kan du leta efter en hem, meny eller en hus-symbol på din TV-fjärrkontroll. Knappen kan se lite olika ut beroende på vilken fjärrkontroll du har. Om du hittat något av dom här tre valen öppnas en meny där du oftast klickar på installation, inställningar eller en kugghjulssymbol.

  2. I nästa steg letar du efter orden: kanal, channel, alternativt en symbol som kan se ut som en parabol-antenn.

  3. Därefter letar du efter en funktion där du kan ändra från analog till digital sändning.

Eftersom tv-apparater fungerar olika, beroende på tillverkare eller modell, kan din tv fungera annorlunda. Därför är det bra att titta i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker på hur du gör en kanalsökning.

För att få in rätt lokala kanaler och nyheter kan du behöva ett nätverks-ID som du hittar i listan med nätverks-ID.

Se dina kanaler i Comhem Play

Du som är folkbokförd i ett Com Hem-hus kan se alla dina tv-kanaler i tjänsten och appen Comhem Play i din mobil, surfplatta och dator, var du vill inom hela EU.

Se om du kan registrera Comhem Play
Kom igång med Comhem Play

Få hjälp att ändra till digital-tv i hemmet

Om du vill ha hjälp i hemmet kan du mot en kostnad tidsboka en personlig hemfixare som hjälper till att ändra till digital-tv hemma hos dig. Vi samarbetar med företaget Hemfixare.

Boka enkelt en hemfixare via vårt beställningsformulär eller ring 077-022 07 17.

Vill du veta mer om hur Hemfixare tar ansvar för att hembesöket sker på ett säkert sätt med anledning av coronaviruset (covid-19) finns mer information på deras hemsida.

Frågor och svar

I menyn på din tv ska du ska välja Kabel (Cable) vid kanalsökningen. Tänk på att du även kan behöva välja Digital så att kanalsökningen görs digitalt och inte analogt.

Genom att välja Kabel (Cable) talar du om för din tv att kanalsökningen ska ske via DVB-C, det vill säga den teknik vi använder oss av.

För att göra en korrekt kanalsökning på din tv krävs att du väljer rätt NätverksID/Nätnummer för din region.

Värdena för frekvens och symbolhastighet behöver normalt inte ändras. Men om du behöver ställa in dem så är det dessa uppgifter du behöver ange:

  • Frekvens: 362 MHz alternativt 362 000 kHz
  • Symbolhastighet: 6875 KS/s

Kanalplatserna till våra digitala kanaler hittar du i Kanalplatslistan för Digital-tv.

För kanaler som ingår i Grundutbudet notera att många ligger i nummerordning men;

  • ATG Live ligger på plats 18
  • Kunskapskanalen på plats 125
  • SVT Barn och SVT24 på plats 153
  • Lokal TV (oftast kallad Öppna kanalen) på plats 450

TIPS! Vanligtvis kan du stega upp eller ner på fjärrkontroller eller skriva in kanalnumret direkt.

Får du inte in till exempel TV3, Kanal5, TV8, Kanal 9, Kanal 11 och ATG Live men kan se SVT1, SVT2, TV4, TV6 så beror det troligtvis på att din tv bara får in kanaler som sänds via marknätet, vilket är färre kanaler än vårt utbud.

Försök med följande åtgärder:

  1. Kontrollera att din antennkabel är korrekt ansluten till vägguttaget och att antennkabeln inte är skadad eller gammal.
  2. Ställ in din tv-apparat för att visa Kabel, Cable eller DVB-C. Eftersom tv-apparater fungerar olika är det bra att titta i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker.
  3. Får du nu in Com Hem-kanalen, som vanligtvis ligger på kanalplats 777 är din tv-apparat rätt inställd.
    Fungerar fortfarande inte till exempel TV3, Kanal5, TV8, Kanal 9, Kanal 11 eller ATG Live så ring vår Kundservice på telefonnummer 90 222.

Flera tv-apparater (bland annat vissa Samsung) ändrar tillbaka till analog-tv om man startar tv:n genom att trycka på en siffra. Om du istället startar tv:n med AV/PÅ-knappen på fjärrkontrollen ändras inte inställningarna tillbaka.

Om dina digitala kanaler har försvunnit så löser du det i de flesta fall genom att byta källa till digitalt.

Eftersom tv-apparater fungerar olika är det bra att titta i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker.

Om digitalboxen stöder DVB-C bör den fungera med den teknik vi använder. Se vår utrustning på sidan Digitalboxar och Tv-moduler.

Om du har en äldre tv eller en så kallad tjock-tv som inte klarar av digitala sändningar kan du behöva byta till en nyare modell eller komplettera din tv med en digitalbox. Digitalboxen kopplar du enkelt in till din tv.

Behöver du en ny box hänvisar vi dig att kontakta vår Kundservice eller din lokala tv-handlare.

Du behöver inte något programkort för att se Com Hems digitala grundutbud. Du behöver bara en DVB-C kompatibel digitalbox eller en tv med DVB-C tuner, de flesta tv-apparater från omkring 2008 och framåt har det.

Är du osäker om din tv kan visa digital-tv kan du kontrollera din tv-modell eller kolla i manualen till din tv:n.

Om du upplever störningar, blockbildningar eller fryst bild på en eller flera tv-kanaler så beror det med största sannolikhet på att din antennkabel är gammal. Med digitala sändningar blir kvaliteten i ljud och bild bättre, vilket också ställer högre krav på din antennkabel.

Du kan ringa vår Kundservice på telefonnummer 90 222 för att beställa en ny kabel. Alla våra kablar har testats för att överföra digitala signaler på bästa sätt.

En kanalsökning gör du på olika sätt beroende på vilken digitalbox du har. I manualen för din digitalbox hittar du instruktioner för hur du gör en kanalsökning på just din utrustning.

Om du är osäker på vilken utrustning du har kan du logga in på Mina sidor och kontrollera under tv-sidan.

Så här gör du en kanalsökning
Hitta nätnummer för din region
Hitta manual för din digitalbox/tv-modul

Ja, mot en kostnad av 399 kr (inklusive moms och resa efter RUT-avdrag) kan du beställa ett hembesök från företaget Hemfixare. De kan hjälpa dig att ändra till digital-tv om du har en modern tv (från ca 2008).

Boka ett hembesök här

Vill du veta mer om hur Hemfixare tar ansvar för att hembesöket sker på ett säkert sätt med anledning av coronaviruset (covid-19) finns mer information på deras hemsida.

Har du en annan fråga?