Nu är ditt tv-utbud helt digitalt

De analoga sändningarna utgick den 8 september 2020.

Vi har nu moderniserat vårt tv-erbjudande till 1,6 miljoner Com Hem-hushåll. Det innebär helt digitala tv-sändningar med skarpare bild och ljud. Du har också möjlighet att se de flesta av dina tv-kanaler i appen Comhem Play inom hela EU.

Därför har analoga tv-sändningar ersatts med digitala

Vi vill skapa förutsättningar för att erbjuda våra kunder allt från mobilt och fast bredband till tv-upplevelser med bästa kvalitet, utan begränsningar till plats eller plattform.

Genom att helt ersätta de analoga sändningarna frigör vi utrymme i nätet och får kapacitet att leverera stabilare och snabbare bredband till våra kunder. Det är en viktig del i vårt arbete med att digitalisera Sverige.

Läs mer om digitaliseringen

Så här ändrar du till digital-tv

Prova att byta källa på din tv med fjärrkontrollen eftersom digital-tv kan ligga på en annan källa. Knappen du ska trycka på kan ha någon av symbolerna ovan.

Eftersom tv-apparater fungerar olika är det bra att titta i bruks­anvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker.

Ser du inga digitala kanaler kan du göra en kanalsökning (se bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare). Du vet att du tittar digitalt om du inte ser den rullande texten högst upp i tv-rutan längre.

För att få in rätt lokala kanaler och nyheter kan du behöva ett nätverks-ID för just din ort.

Nästan alla modernare tv-modeller (från ca 2008) har en inbyggd DVB-C-tuner och kan visa digital-tv.

Säkerställ att din tv kan visa digital-tv. Läs annars i bruksanvisningen till din tv, eller kontakta din tv-tillverkare.

Har du en äldre tv kan du behöva byta till en nyare modell eller komplettera din tv med en digitalbox. Digitalboxen kopplar du enkelt in till din tv.

Läs mer om vårt erbjudande om att köpa en digitalbox.

Om du har ändrat till digital-tv men upplever en försämring av bilden kan du behöva byta antennkabel.

Här kan du beställa en antennkabel som är testad och godkänd för digitala tv-signaler.

Pris från 129 kr.

Här ser du dina digitala tv-kanaler som ingår när du tittar på tv genom vårt avtal med din fastighetsägare. Eventuella lokala tv-kanaler kan tillkomma. Kanalutbudet är beroende av avtal med olika leverantörer, därför kan ditt nya utbud se annorlunda ut än tidigare.

För att se exakt vilka tv-kanaler som ingår i ditt grundutbud, inklusive eventuell lokal-tv och grannlandskanal, söker du enkelt på din adress.

Vill du ha ännu fler kanaler kan du skaffa ett eget tv-abonnemang.

Se Melodifestivalen 2020 på SVT

Comhem Play – för dig med grundutbud

Du som är folkbokförd i ett Com Hem-hus kan nu se dina tv-kanaler i tjänsten och appen Comhem Play. Med Comhem Play-appen kan du se flesta av dina tv-kanaler i din mobil, surfplatta och dator, var du vill inom hela EU.

Erbjudande! Registrera dig för Comhem Play så bjuder vi på streamingpaketet Comhem Play+ i 3 månader (ord. pris 69 kr/mån).

Behöver du ytterligare hjälp att ändra till digital-tv?

Oftast är allt som behövs en enkel inställning på tv-apparaten.

Finns det en släkting eller en snäll granne som kan hjälpa till i hemmet är det vårt bästa tips.

Tv-apparater är olika. Om du vill ha hjälp med att ändra till digital-tv på just din tv är det enklast att kontakta din tv-tillverkare direkt.

Om du behöver fysisk hjälp att ändra till digital-tv kan du hyra in en hemfixare för en mindre kostnad. Boka en hemfixare eller ring 077-022 07 17.

Om du fortfarande har frågor kan du besöka närmaste Tele2-butik eller Com Hem-återförsäljare. Du kan även ringa vår kundservice och få hjälp via talsvar eller handläggare på telefonnummer 90 222.

Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren som handlar om bytet från analog-tv till digital-tv.
Se alla frågor och svar