Villafiber

Med villafiber från Com Hem får du upp till 1 Gbit/s i ditt bredband och en kapacitet som räcker mer än väl till både dagens och morgondagens behov - en smart investering för framtiden. Streama musik och film, spela online utan lagg och gör alla vardagsärenden på nätet utan risk för att tappa kontakten.

Villafiber

Med villafiber från Com Hem får du upp till 1 Gbit/s i ditt bredband och en kapacitet som räcker mer än väl till både dagens och morgondagens behov - en smart investering för framtiden. Streama musik och film, spela online utan lagg och gör alla vardagsärenden på nätet utan risk för att tappa kontakten.

Ingår

Router med wifi

Med routern Technicolor TG389ac får du en bra uppkoppling för ditt bredband. Givetvis har den även WiFi för trådlös uppkoppling.

Installera villafiber

Bindningstid

24 mån (1 mån uppsägningstid)

Utrustning

WiFi-router Technicolor TG389

Månadskostnad
Från250 kr/mån
Engångskostnader
Fiberanslutning
Från17 500 kr
Router
7990 kr
Startavgift, från
0 kr
Frakt
99 kr
Ungefärlig leveranstid
Från 6 månader

Fantastiska fördelar med fiber från Com Hem

En trygg leverantör

Vi är en av Sveriges absolut största leverantörer av bredband, telefoni, tv och play. Med över 30 års erfarenhet och 1,7 miljoner anslutna hushåll har vi lång erfarenhet av att erbjuda väl fungerande tjänster. Du får allt på en faktura och vi har även en stor och kunnig Kundservice som kan hjälpa dig om du har några frågor.

Tjänster i toppklass

Med villafiber från Com Hem får du tillgång till alla våra tjänster. Vi utvecklar ständigt våra nät och har redan idag riktigt snabba bredband. Vi erbjuder dig tv från alla stora aktörer och har Sveriges största utbud av tv & play som du kan se på i din tv, mobil och surfplatta.

Ett öppet nät

Med villafiber från Com Hem kommer du från 1 maj 2018 ha möjlighet att byta till ett stort antal andra leverantörer för till exempel bredband och tv via kommunikationsoperatörens iTUX öppna nät.

Se hur enkelt det är

Det är enkelt att installera fiber med hjälp av oss. När allt är installerat har du stabila tjänster och kan surfa, spela och titta på tv & play online. I filmen kan du se hur det går till.

Installationsprocessen steg för steg

1
Beställning

Du beställer här på comhem.se längst upp på sidan.

2
Planering

Ett par veckor före beräknat leveransdatum kontaktar vår underleverantör dig för att boka ett projekteringsmöte där ni planerar installationen och du informeras om fibern kommer grävas ned eller om installationen sker luftburet.

3
Installation till ytterväggen

Utifrån vad ni kommer fram till under projekteringsmötet, dras fiberkabeln den enklaste vägen från gatan till ytterväggen. Om ditt hus redan har en kanal för kabel, kommer den förmodligen användas.

4
Intallation av fiberuttag och mediaomvandlare

Fiberkabeln dras in i huset och ett fiberuttag installeras. Vid uttaget får du även en mediaomvandlare installerad.

5
Inkoppling av utrustning

När din fiber installerats skickar vi WiFi-routern (och digitalboxen om du beställt tv) som ingår i tjänsterna. Du kan själv koppla in utrustningen och börja använda tjänsterna, annars hjälper vi dig.

Frågor och svar

Allmänt om fiber

  • Fiber – eller fiberoptik – består av överföring av ljus via optiska fibrer. Det är en mycket snabb metod för informationsöverföring och ger idag möjlighet att beställa bredbandstjänster med upp till 1 Gbit/s (1000 Mbit/s) Detta kan jämföras med en ADSL-anslutning där den högsta hastigheten är 24 Mbit/s. För mobilt bredband gäller att den maximala hastigheten är ungefär på samma nivå som för ADSL.

  • En av fördelarna är den höga kapaciteten. Alla i familjen kan använda datorer, surfplattor, telefoner och tv-apparater samtidigt utan att farten går ner eller att bilden hackar. Med fiber är ditt hem också väl förberett för framtidens digitala tjänster, som kommer kräva ännu mer bandbredd. Ditt hus får en avancerad kommunikationslösning som ger dig nya former av både nytta och nöje samtidigt som det kan öka värdet på ditt hus. En stor fördel jämfört mot mobilt bredband är att det inte finns någon ”surfpott” som kan ta slut.

  • Hos oss kan du i dagsläget välja hastigheter mellan 100 Mbit/s och 1 Gbit/s. Det är alltså hastigheten fram till ditt uttag. Observera att exempelvis prestandan på din dator eller om du använder WiFi över långa avstånd kan påverka hastigheten.

  • Mobilt bredband kommer att fortsätta utvecklas och vara ett bra komplement när man är på rörlig fot, men utan fasta anslutningar kommer inte kapaciteten att räcka till för det stadigt ökande bandbreddsbehovet. Med fiber har du en stabil och kraftfull ”egen lina” som inte påverkas av andra användare, väder, vind eller grannar. Och fibertekniken kommer hålla under lång tid framöver.

  • Det innebär att du efter befintlig bindningstid kommer ha möjlighet att byta till andra leverantörer för till exempel bredband och digital-tv inom kommunikationsoperatören iTUX öppna nät. Detta gäller från den 1 maj 2018 och för avtal som inte har bindningstid kvar när bytet till en annan leverantör ska ske.

    iTUX är en av landets ledande leverantörer inom öppna bredbandsnät över fiber och levererar idag tjänster till cirka 150 000 hushåll. Hos iTUX kan du välja bland tjänster från Sveriges ledande tjänsteleverantörer som Com Hem, Boxer, Viasat, Bahnhof, Bredband 2 och Alltele.

Priser och betalning

  • Nej, ingen löpande avgift behöver betalas för fiberinstallationen. Däremot betalar du för de abonnemangstjänster du beställt.

  • Ja, tillsammans med fiberinstallationen beställer du även ett bredbandsabonnemang så att du direkt kan börja använda fiberinstallationen.

  • Fiberinstallationen har samma bindningstid som de tjänster du beställer samtidigt.

  • Nej, det är inte möjligt att utnyttja ROT-avdrag för installation av fiber. Anledningen till det är att det arbete som utförs manuellt, vilket går att göra ROT-avdrag för, är en sådan liten del av det totala arbetet. Grävarbetet görs med maskiner vilket inte berättigar till ROT-avdrag.

  • Nej, installationskostnaden kan inte avbetalas men debiteras inte förrän installationen slutförts.

  • Nej. Priset är ett schablonpris, det vill säga samma pris för alla hus i området oavsett typ av tomt.

  • Nej, dem står vi för.

  • När fiberutbyggnad sker delas det upp i olika områden. För varje område gäller ett enhetligt pris oavsett förutsättningarna för varje enskilt hushåll. Skillnaden i pris mellan olika områden beror på kostnaden när området exploaterades och anslöts till en telestation, hur mycket som behövde grävas, om asfalt behövde brytas och läggas om etc. Den initiala anslutningsgraden vid exploateringen påverkar också priset. Denna uppdelning i olika områden medför att priset kan skilja sig exempelvis mellan ena och andra sidan av en gata.

Villkor

  • Nej, det är inte möjligt att utnyttja ROT-avdrag för installation av fiber. Anledningen till det är att det arbete som utförs manuellt, vilket går att göra ROT-avdrag för, är en sådan liten del av det totala arbetet. Grävarbetet görs med maskiner vilket inte berättigar till ROT-avdrag.

  • Du har 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Om du inte är nöjd med förslaget på installation som tas fram vid projekteringen har du möjlighet att häva avtalet till och med en dag efter projekteringsmötet. Därefter debiteras du 3000 kr fram till 11 dagar innan installation om du vill säga upp avtalet. Uppsägning 10 dagar innan installation och senare debiteras 9000 kr.

  • Om din fiberinstallation görs i marken, drar vår entreprenör kabeln den kortaste och enklaste vägen fram till ditt hus. Vill du ha en alternativ väg kan du beställa det av vår entreprenör på projekteringsmötet. Priset för detta är 200 kr/meter.

  • Com Hem ansvarar för
    - all fiber utanför din tomt
    - fibern som dras via kanalisationen fram till medieomvandlaren (du har möjlighet att själv välja var mediaomvandlaren ska placeras inom fem meter från den punkt där fibern ansluts i huset)
    - mediaomvandlaren i ditt hem
    - drift och underhåll av fibernätet

  • Du ansvarar för
    - att återställa eventuell påverkan på ytskikten på din tomt (asfalt, gräsmatta, buskar, träd och rabatter).
    - att bereda plats för installationen.
    - att det finns ett eluttag för mediaomvandlaren.

  • Vi ansvarar för eventuella skador på huset i samband med installation. Det kan dock finnas vissa tillfällen då vi behöver ett aktivt godkännande från dig som kund, till exempel för att ansluta fibern till väggen på ditt hus. Detta brukar lösas genom att du förser vår underleverantör med ritningar av huset. Vid projekteringsmötet med vår underleverantör går ni igenom exakt vad som gäller.

  • Vi ansvarar för fibern fram till huset samt fiber på tomten och står för kostnaderna vid eventuella skador så länge du inte själv orsakat dem. Som exempel ansvarar du själv för eventuella skador på fibern vid grävning i trädgården som du själv har tagit initiativ till.

    Om fibern vid luftburen anslutning skadas genom exempelvis av att ett träd blåser ner över den, står vi för kostnaderna vid återställningen. Har du däremot ett träd på din tomt som står för nära den luftledning där vi sätter upp fiberkabeln, kommer vår entreprenör be dig att ta ner trädet för att minska risken för eventuella skador i samband med installationen.

    Om du ändå väljer att ha kvar trädet tar du själv kostnaden för eventuella skador på fibern som det orsakar.

  • Vi kan överlåta avtalet på den nya husägaren, under förutsättning att båda parter samtycker. I annat fall är du skyldig att betala för installationen även om du har sålt ditt hus. Kontakta Kundservice för mer information på 90 222.

  • Om det visar sig vara nödvändigt att borra i väggen, tar vi hand om det.

  • Den beräknade leveranstiden ser du längst upp på sidan när du kontrollerar om du kan köpa fiberinstallation från oss. Leveransen kan dock försenas vid svåra väderförhållanden som exempelvis tjäle eller vid försening av bygglov.