Börja med att kontrollera din inkoppling, det gör du enklast här. Om din router och utrustning är korrekt inkopplad kan du fortsätta din felsökning nedan.
Om dina problem kvarstår efter du startat om din utrustning, router och anslutit en annan enhet så bör du kontakta Kundservice för mer felsökning.
Att koppla upp sig trådlöst var man än är blir allt mer vanligare och att det ska fungera är mer eller mindre ett givet krav. Upplever du att din trådlösa anslutning kopplar ned sig eller bryts så finns det en rad av olika saker du kan göra för att förhoppningsvis förbättra upplevelsen och få ut det mesta av din tjänst.
Kontrollera om du upplever felet på fler enheter som är uppkopplad eller om det endast upplevs på en. Är problemet endast på en ansluten enhet så ska man felsöka den hos en datasupport. Upplevs problemet på flera anslutna enheter bör du kontakta Kundservice.
När du upplever att din uppkoppling bryts så kan det bero på en rad olika saker. Här är de vanligaste lösningarna:
Om felet fortfarande kvarstår bör du kontakta Kundservice.
Om du upplever problem med att det går långsamt att öppna olika webbsidor, spela spel eller streama online kan du testa följande åtgärder:
Kontrollera att du är anslutet till ditt nätverk som innehåller siffran och bokstaven 5G. 5GHz är det ofta det bästa frekvensbandet att ansluta till när det kommer till att surfa snabbt trådlöst. Det som skiljer 2,4Ghz och 5Ghz är räckvidd och kapacitet till hastighet. 5Ghz ger en snabbare tjänst medans 2.4GHz har en längre räckvidd. I våra nya routrar har ovan ersatts med Band Steering vilket innebär att routern själv väljer det bäst lämpade nätverket åt dig. Då slipper du själv välja 2,4GHz eller 5GHz.
Upplever du fortfarande problem efter du kontrollerat ovan så bör routern och den utrustningen som är ansluten startas om. Koppla ifrån strömkabeln och låt den vara bortkopplad i 10 sekunder. Återanslut sedan strömkabel och starta upp din utrustning igen.
Placera din router fritt och på samma höjd som dina anslutna enheter för att få ut bästa möjliga hastighet. Kontrollera även att din router från Com Hem inte står för nära annan elektronisk utrustning. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.
Information kring band steering:
Band steering är en funktion i en router som hjälper dig att ansluta till det mest lämpliga frekvensbandet, vilket oftast är 5GHz-bandet. När du sedan ansluter mot routern kontrolleras enhetens signalnivåer och vilka frekvenser som stöds.
Om du försöker ansluta till 2,4GHz-bandet trots att signalnivån är tillräckligt bra för att använda 5Ghz kommer routern styra dig till 5GHz vid anslutningstillfället.
Upplever du en låg hastighet när du är ansluten med nätverkskabel så finns det en rad saker du kan testa för att förhoppningsvis förbättra hastigheten.
Fungerar ingen av punkterna ovan så kan du felsöka med hjälp av våra handläggare genom att kontakta Kundservice.
Att du inte hittar ditt trådlösa nätverk kan bero på en rad olika faktorer.
Hittar du fortfarande inte ditt nätverk eller inte kan ansluta till det så kan du kontakta Kundservice för vidare felsökning.
Börja med att kontrollera din inkoppling, det gör du enklast här. Om din router och utrustning är korrekt inkopplad kan du fortsätta din felsökning nedan.
Om dina problem kvarstår efter du startat om din utrustning, router och anslutit en annan enhet så bör du kontakta Kundservice för mer felsökning.
När du upplever att din uppkoppling bryts så kan det bero på en rad olika saker. Här är de vanligaste lösningarna:
Om felet fortfarande kvarstår bör du kontakta Kundservice.
Upplever du en låg hastighet när du är ansluten med nätverkskabel så finns det en rad saker du kan testa för att förhoppningsvis förbättra hastigheten.
Fungerar ingen av punkterna ovan så kan du felsöka med hjälp av våra handläggare genom att kontakta Kundservice.
Att koppla upp sig trådlöst var man än är blir allt mer vanligare och att det ska fungera är mer eller mindre ett givet krav. Upplever du att din trådlösa anslutning kopplar ned sig eller bryts så finns det en rad av olika saker du kan göra för att förhoppningsvis förbättra upplevelsen och få ut det mesta av din tjänst.
Kontrollera om du upplever felet på fler enheter som är uppkopplad eller om det endast upplevs på en. Är problemet endast på en ansluten enhet så ska man felsöka den hos en datasupport. Upplevs problemet på flera anslutna enheter bör du kontakta Kundservice.
Om du upplever problem med att det går långsamt att öppna olika webbsidor, spela spel eller streama online kan du testa följande åtgärder:
Kontrollera att du är anslutet till ditt nätverk som innehåller siffran och bokstaven 5G. 5GHz är det ofta det bästa frekvensbandet att ansluta till när det kommer till att surfa snabbt trådlöst. Det som skiljer 2,4Ghz och 5Ghz är räckvidd och kapacitet till hastighet. 5Ghz ger en snabbare tjänst medans 2.4GHz har en längre räckvidd. I våra nya routrar har ovan ersatts med Band Steering vilket innebär att routern själv väljer det bäst lämpade nätverket åt dig. Då slipper du själv välja 2,4GHz eller 5GHz.
Upplever du fortfarande problem efter du kontrollerat ovan så bör routern och den utrustningen som är ansluten startas om. Koppla ifrån strömkabeln och låt den vara bortkopplad i 10 sekunder. Återanslut sedan strömkabel och starta upp din utrustning igen.
Placera din router fritt och på samma höjd som dina anslutna enheter för att få ut bästa möjliga hastighet. Kontrollera även att din router från Com Hem inte står för nära annan elektronisk utrustning. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.
Information kring band steering:
Band steering är en funktion i en router som hjälper dig att ansluta till det mest lämpliga frekvensbandet, vilket oftast är 5GHz-bandet. När du sedan ansluter mot routern kontrolleras enhetens signalnivåer och vilka frekvenser som stöds.
Om du försöker ansluta till 2,4GHz-bandet trots att signalnivån är tillräckligt bra för att använda 5Ghz kommer routern styra dig till 5GHz vid anslutningstillfället.
Att du inte hittar ditt trådlösa nätverk kan bero på en rad olika faktorer.
Hittar du fortfarande inte ditt nätverk eller inte kan ansluta till det så kan du kontakta Kundservice för vidare felsökning.
Anledningar till att du bara ser en svart bild på din TV kan vara många. Nedan har vi lista upp de vanligaste lösningarna:
När du får ett felmeddelande kopplade till programkortet kan du testa följande åtgärder innan du kontaktar supporten.
1) Tag ur kortet och rengör chipet (den guldpläterade ytan) försiktigt utan rengöringsmedel.
2) Blås lätt i kortläsaren, för att få bort eventuellt damm som fastnad i kortläsaren.
3) Kontrollera att kortet sitter rättvänt med chipet vänt nedåt.
4) Tag ur kortet. Slå av din digitala mottagare och vänta i 10 sekunder. Starta din digitala mottagare och vänta på meddelande om att programkort saknas. Sätt i kortet.
Frysningar och blockbildningar på kanalerna beror i de flesta fall på svag signal eller problem med signalen till din TV-mottagare. Innan du kontaktar supporten kan du testa följande:
Nedan finner du de vanligaste lösningarna:
1) Koppla ur HDMI-kabeln eller Scart-kabeln ur boxen och din TV. Koppla sedan tillbaka kablarna. Detta utesluter glapp i anslutningen.
2) Starta om din digitalbox/tv-mottagare genom att dra ut strömkabeln och avvakta 10 sekunder och sedan koppla tillbaka strömkabeln. Kontrollera att lamporna på boxen verkligen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLan ska du även starta om din mediaomvandlare.
3) Om du har en HDMI-växlare eller ljudförstärkare mellan din digitalbox och TV, ska du testa även starta om denna
4) Om du har en HDMI-växlare eller ljudförstärkare mellan din digitalbox och TV, ska testa med att direktkoppla mellan din digitalbox och din TV. Detta utesluter att problemet ligger i extra utrustningen.
5) Om du upplever problem med ljudet på endast en kanal är det med största sannolikhet problem med utsändningen från programbolaget, avvakta i detta fall några timmar innan du kontaktar Kundservice.
Nedan har du en lista på de vanligaste felmeddelanden du kan få från en Digital-TV mottagare
Signalrelaterade felmeddelande
- V52, V53
- Ingen eller svag signal
- Signal problem
Dessa problem beror oftast på problem med signalen fram till din mottagare. Innan du kontaktar supporten bör du testa följande:
1. Kontrollera hur din TV-mottagare/Digitalbox är inkopplad. Säkerställ att antennkabeln/nätverkskabeln sitter ordentligt. Klicka här för att se hur din TV-mottagare ska kopplas in.
2. Testa med en annan antennkabel/nätverkskabel. Det är inte helt ovanligt att kablar blir skadade med tiden, till exempel om dessa har blivit klämda eller att kontakterna har blivit böjda.
3. Starta om din Digitalbox/TV-mottagare genom att dra ut strömkabeln och avvakta 10 sekunder och sedan koppla tillbaka strömkabeln. Kontrollera att lamporna på boxen verkligen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLan ska du även starta om din mediaomvandlare.
Abonnemangsrelaterade felmeddelande
- V58, Kanalen är inte godkänd
- Det behövs ett abonnemang för den här kanalen
- Ingen åtkomst
- Kodad signal
- Kodad program
Dessa problem beror ofta på att mottagare inte fått rätt abonnemangsinformation. Innan du kontaktar supporter bör du testa följande:
1. Logga in på mina sidor och kontrollera att kanalen du saknar ingår i ditt abonnemang. Klicka här för att komma till Mina Sidor.
2. Avvakta på en och samma kanal under 60 min. Under den här tiden får din mottagare information om vilka kanaler den ska visa.
3. Om du inte fått tillbaka dina kanaler efter 60 min. Starta om din Digitalbox/TV-mottagare, genom att koppla ur strömkabeln och avvakta 10 sekunder, sedan koppla tillbaka strömmen. Kontrollera att lamporna på boxen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLan ska du även starta om din mediaomvandlare.
4. I vissa fall kan det vara bra att kontrollera att din internet-anslutning till boxen fungerar som den ska. Säkerställ att internet mellan din box och router fungerar. Detta steg behöver endast testas i fall din box behöver vara ansluten via internet.
Internetanslutningsrelatera felmeddelande
• C133, C130, N13, N09
• Innehållet kan tyvärr inte spelas upp för tillfället
Vår TiVo digitalbox och Com Hem TV-Hub behöver tillgång till en internetanslutning för att kunna kommunicera med Com Hem nätet. Om anslutningen bryts kan det medföra att du får problem att till exempel starta appar som Netflix eller problem med programinformation och uppdateringar. Innan du kontaktar supporter ska du testa följande:
1. Kontrollera nätverksanslutningar till din TiVo/Com Hem TV-hub. Klicka här för att se hur din mottagare ska kopplas in.
2. Starta om din Digitalbox/TV-mottagare genom att dra ut strömkabeln och avvakta 10 sekunder och sedan koppla tillbaka strömkabeln. Kontrollera att lamporna på boxen verkligen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLan ska du även starta om din mediaomvandlare.
Testa följande åtgärder innan du kontaktar supporten
De analoga sändningarna har utgått den 8 september 2020.
Tittar du på tv analogt behöver du ändra till digitalt för att kunna fortsätta se på tv. Läs mer på sidan comhem.se/digitalisering.
Om du har ändrat till digital-tv men upplever störningar, blockbildningar, fryst bild eller svag signal på en eller flera kanaler så kan din antennkabel vara för gammal. Behöver du en ny antennkabel kan du enkelt beställa den här.
Nedan har vi listat upp de vanligaste frågorna kring abonnemangsfria tv-kanaler och åtgärderna du kan testa innan du kontaktar supporten.
Jag får en grynig bild på mina tv-kanaler
1. Byt till en annan antennkabel.
2. Gör en kanalsökning på din TV. Hur du går tillväga för att göra en kanalsökning finns beskrivet i din manual för TV:n. Kontakta annars din TV-tillverkare för mer support kring kanalsökning.
Jag saknar vissa tv-kanaler
1. Klicka här för att kontrollera att de kanalerna du saknar ingår i ditt grundutbud.
2. Byt till en annan antennkabel.
3. Gör en kanalsökning på din TV. Hur du går tillväga för att göra en kanalsökning finns beskrivet i din manual för TV:n. Kontakta annars din TV-tillverkare för mer support kring kanalsökning.
Den vanligaste orsaken till att fjärrkontroller slutar fungera är dåliga batterier. Innan du kontaktar supporten bör du testa följande:
Om du köpt din digitalbox hos någon av våra återförsäljare vänder du dig direkt till inköpsstället.
För att kunna se på TV via en TV-modul behöver enheterna vara godkänd för Com Hem.
Klicka här för att kontrollera att din TV är godkänd.
Klicka här för att få en översiktlig bild om hur du installerar en TV-modul
Inkoppling av din TV-utrustningen kan se olika ut beroende på om du bor på en FiberKoax eller FiberLAN adress.
Det enklaste sättet att kontrollera hur du kopplar in din utrustning är genom att använda din personliga installationsguide som följde med i ditt paket från Com Hem eller online här
Anledningar till att du bara ser en svart bild på din TV kan vara många. Nedan har vi lista upp de vanligaste lösningarna:
Frysningar och blockbildningar på kanalerna beror i de flesta fall på svag signal eller problem med signalen till din TV-mottagare. Innan du kontaktar supporten kan du testa följande:
Nedan har du en lista på de vanligaste felmeddelanden du kan få från en Digital-TV mottagare
Signalrelaterade felmeddelande
- V52, V53
- Ingen eller svag signal
- Signal problem
Dessa problem beror oftast på problem med signalen fram till din mottagare. Innan du kontaktar supporten bör du testa följande:
1. Kontrollera hur din TV-mottagare/Digitalbox är inkopplad. Säkerställ att antennkabeln/nätverkskabeln sitter ordentligt. Klicka här för att se hur din TV-mottagare ska kopplas in.
2. Testa med en annan antennkabel/nätverkskabel. Det är inte helt ovanligt att kablar blir skadade med tiden, till exempel om dessa har blivit klämda eller att kontakterna har blivit böjda.
3. Starta om din Digitalbox/TV-mottagare genom att dra ut strömkabeln och avvakta 10 sekunder och sedan koppla tillbaka strömkabeln. Kontrollera att lamporna på boxen verkligen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLan ska du även starta om din mediaomvandlare.
Abonnemangsrelaterade felmeddelande
- V58, Kanalen är inte godkänd
- Det behövs ett abonnemang för den här kanalen
- Ingen åtkomst
- Kodad signal
- Kodad program
Dessa problem beror ofta på att mottagare inte fått rätt abonnemangsinformation. Innan du kontaktar supporter bör du testa följande:
1. Logga in på mina sidor och kontrollera att kanalen du saknar ingår i ditt abonnemang. Klicka här för att komma till Mina Sidor.
2. Avvakta på en och samma kanal under 60 min. Under den här tiden får din mottagare information om vilka kanaler den ska visa.
3. Om du inte fått tillbaka dina kanaler efter 60 min. Starta om din Digitalbox/TV-mottagare, genom att koppla ur strömkabeln och avvakta 10 sekunder, sedan koppla tillbaka strömmen. Kontrollera att lamporna på boxen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLan ska du även starta om din mediaomvandlare.
4. I vissa fall kan det vara bra att kontrollera att din internet-anslutning till boxen fungerar som den ska. Säkerställ att internet mellan din box och router fungerar. Detta steg behöver endast testas i fall din box behöver vara ansluten via internet.
Internetanslutningsrelatera felmeddelande
• C133, C130, N13, N09
• Innehållet kan tyvärr inte spelas upp för tillfället
Vår TiVo digitalbox och Com Hem TV-Hub behöver tillgång till en internetanslutning för att kunna kommunicera med Com Hem nätet. Om anslutningen bryts kan det medföra att du får problem att till exempel starta appar som Netflix eller problem med programinformation och uppdateringar. Innan du kontaktar supporter ska du testa följande:
1. Kontrollera nätverksanslutningar till din TiVo/Com Hem TV-hub. Klicka här för att se hur din mottagare ska kopplas in.
2. Starta om din Digitalbox/TV-mottagare genom att dra ut strömkabeln och avvakta 10 sekunder och sedan koppla tillbaka strömkabeln. Kontrollera att lamporna på boxen verkligen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLan ska du även starta om din mediaomvandlare.
De analoga sändningarna har utgått den 8 september 2020.
Tittar du på tv analogt behöver du ändra till digitalt för att kunna fortsätta se på tv. Läs mer på sidan comhem.se/digitalisering.
Om du har ändrat till digital-tv men upplever störningar, blockbildningar, fryst bild eller svag signal på en eller flera kanaler så kan din antennkabel vara för gammal. Behöver du en ny antennkabel kan du enkelt beställa den här.
Nedan har vi listat upp de vanligaste frågorna kring abonnemangsfria tv-kanaler och åtgärderna du kan testa innan du kontaktar supporten.
Jag får en grynig bild på mina tv-kanaler
1. Byt till en annan antennkabel.
2. Gör en kanalsökning på din TV. Hur du går tillväga för att göra en kanalsökning finns beskrivet i din manual för TV:n. Kontakta annars din TV-tillverkare för mer support kring kanalsökning.
Jag saknar vissa tv-kanaler
1. Klicka här för att kontrollera att de kanalerna du saknar ingår i ditt grundutbud.
2. Byt till en annan antennkabel.
3. Gör en kanalsökning på din TV. Hur du går tillväga för att göra en kanalsökning finns beskrivet i din manual för TV:n. Kontakta annars din TV-tillverkare för mer support kring kanalsökning.
För att kunna se på TV via en TV-modul behöver enheterna vara godkänd för Com Hem.
Klicka här för att kontrollera att din TV är godkänd.
Klicka här för att få en översiktlig bild om hur du installerar en TV-modul
När du får ett felmeddelande kopplade till programkortet kan du testa följande åtgärder innan du kontaktar supporten.
1) Tag ur kortet och rengör chipet (den guldpläterade ytan) försiktigt utan rengöringsmedel.
2) Blås lätt i kortläsaren, för att få bort eventuellt damm som fastnad i kortläsaren.
3) Kontrollera att kortet sitter rättvänt med chipet vänt nedåt.
4) Tag ur kortet. Slå av din digitala mottagare och vänta i 10 sekunder. Starta din digitala mottagare och vänta på meddelande om att programkort saknas. Sätt i kortet.
Nedan finner du de vanligaste lösningarna:
1) Koppla ur HDMI-kabeln eller Scart-kabeln ur boxen och din TV. Koppla sedan tillbaka kablarna. Detta utesluter glapp i anslutningen.
2) Starta om din digitalbox/tv-mottagare genom att dra ut strömkabeln och avvakta 10 sekunder och sedan koppla tillbaka strömkabeln. Kontrollera att lamporna på boxen verkligen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLan ska du även starta om din mediaomvandlare.
3) Om du har en HDMI-växlare eller ljudförstärkare mellan din digitalbox och TV, ska du testa även starta om denna
4) Om du har en HDMI-växlare eller ljudförstärkare mellan din digitalbox och TV, ska testa med att direktkoppla mellan din digitalbox och din TV. Detta utesluter att problemet ligger i extra utrustningen.
5) Om du upplever problem med ljudet på endast en kanal är det med största sannolikhet problem med utsändningen från programbolaget, avvakta i detta fall några timmar innan du kontaktar Kundservice.
Testa följande åtgärder innan du kontaktar supporten
Den vanligaste orsaken till att fjärrkontroller slutar fungera är dåliga batterier. Innan du kontaktar supporten bör du testa följande:
Om du köpt din digitalbox hos någon av våra återförsäljare vänder du dig direkt till inköpsstället.
Inkoppling av din TV-utrustningen kan se olika ut beroende på om du bor på en FiberKoax eller FiberLAN adress.
Det enklaste sättet att kontrollera hur du kopplar in din utrustning är genom att använda din personliga installationsguide som följde med i ditt paket från Com Hem eller online här
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.
Följ stegen nedan för att åtgärda problemet:
Om felet fortfarande kvarstår kontakta Kundservice.