Om fakturan inte betalas

Här går vi igenom vad som händer om du glömt betala din faktura.

Förfallen faktura

Om fakturan hinner förfalla använder vi oss av följande kravsteg:

Påminnelse

Om du har en obetald faktura så skickar vi ett påminnelse-sms. En påminnelseavgift om 60 kr kommer debiteras på din nästa faktura.

När sms:et skickas skapas också ett påminnelsebrev som når dig några dagar senare beroende på postgången där du bor.

Inkasso och stängning

Om vår fordran inte blir betald efter att vi skickat dig vår påminnelsefaktura så lämnar vi över ärendet till vårt inkassoföretag Sergel Kredittjänster AB. Har du frågor om en faktura från Sergel så kontaktar du Sergel på 0771-775500.

Uppsägning

Om pengarna inte betalats in trots inkasso och stängning avslutas abonnemanget cirka 90 dagar från förfallodatum och en kostnad för eventuell återstående bindningstid och utrustning kommer att debiteras.

Frågor och svar

Om du har glömt att betala din faktura bör du betala fakturan så fort som möjligt.

  • Du kan enkelt betala fakturan med Swish via Mitt Tele2
  • Du kan betala in beloppet till PG 477 92 02-3 och ange fakturans OCR-nummer.

Har det gått så långt så att du fått en inkassofaktura så är det inkassoföretaget du ska kontakta. Om pengarna inte betalats in trots inkasso och stängning så avslutas abonnemanget cirka 90 dagar från förfallodatum.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina fakturor.

Mitt Tele2 under Fakturor kan du se obetalda och tidigare, betalda fakturor. Här hittar du OCR-nummer och andra uppgifter som behövs för att betala aktuell faktura.

När du betalt din faktura tar det tre till fem bankdagar innan pengarna är bokförda och registrerade hos oss.

Logga in på Mitt Tele2 för att se status på din faktura.

Ja, det går utmärkt att betala via e-faktura eller autogiro. Då sparar du 708 kr/år i faktureringsavgift.

E-faktura:
- Beställ via din internetbank, sök då efter Tele2 som mottagare.
- Du kan även beställa e-faktura via Mitt Tele2

Autogiro:
- Beställ autogiro på webben och signera med BankID.
- Beställ via din internetbank, sök då efter Tele2 som mottagare.

Swish:
- Om du vill betala din faktura direkt med Swish loggar du in på Mitt Tele2 eller via Mitt Tele2 appen som du kan ladda ner via Google Play Store eller App Store.

Vi samarbetar med inkassoföretaget Sergel Kredittjänster AB. Har du frågor om din faktura som gått vidare till inkasso ska du kontakta Sergel Inkasso direkt på telefon 0771-775500.
Öppettider: Måndag-Fredag kl. 08.00-17.00.

Logga in på Mitt Tele2 under Fakturor. Där kan du se både aktuella och historiska fakturor. Om du inte fått någon faktura bör du kontrollera att dina adressuppgifter stämmer.

Om du faktureras i förskott: Sista fakturan på abonnemanget får du vanligtvis månaden innan uppsägningen trätt i kraft. Eventuella rörliga avgifter som exempelvis hyrfilmer eller sms-köp faktueras alltid i efterskott och kan därför faktureras efter uppsägningen trätt i kraft.

Om du faktureras i efterskott: Sista fakturan på abonnemanget får du månaden efter uppsägningen trätt i kraft.

*På din faktura kan du se om du faktureras i förskott eller efterskott. Faktureras du i förskott innehåller din faktura fasta avgifter för kommande månad och i efterskott föregående månad. På Mitt Tele2 kan du se alla dina fakturor digitalt.

Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en viss faktura i tid kan du söka anstånd via vår kundservice. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp minst 30 dagar framåt i tiden. Det är viktigt att du ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerat.

Observera att om du betalar dina fakturor via autogiro kommer dragning att göras som vanligt även fast anstånd är satt på din faktura. Du behöver minst tre vardagar innan dragningen ska ske meddela din bank eller kontakta vår kundservice på 90 222.

Har du en annan fråga?