Com Hem använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Genom att använda vår webbplats accepterar du att cookies används.Läs mer om cookies

Spam och oönskade utskick

Skräppost (spam) som fyller upp inkorgen mot vår vilja är ett problem för de flesta av oss som använder e-post. Spam är många gånger obeställd reklam, som masspostas till mailinglistor eller nyhetsgrupper.

Din e-postadress kan hamna i "fel händer'" och utnyttjas på flera sätt:

  • Om du anmäler dig till en mailinglista eller nyhetsbrev kan det hända att oseriösa företag helt enkelt säljer din e-postadress vidare. E-postadresser kan hämtas från webbsidor eller nyhetsgrupper. Det finns program som dammsuger nätet i jakt på e-postadresser för detta tvivelaktiga syfte.
  • Det händer också att avsändare slumpmässigt gissar sig till e-postadresser, eftersom de ofta består av förnamn och efternamn.
  • E-post adresser kan också plockas ur innehållet i andra e-post meddelanden som skickats till dig, framför allt från kedjebrev.

I vårt säkerhetspaket Trygg Surf ingår ett extra skräppostfilter för att minska oönskad e-post.

Com Hem lämnar inte ut några upplysningar om våra kunder, något som även inkluderar e-postadressen.

Om du misstänker intrång

Kontrollera om möjligt vilken internetoperatör som tillhandahåller IP-adressen du vill anmäla. Ange den aktuella IP-adressen i sökrutan på RIPE.net. Du vänder dig sedan till abuseavdelningen hos den internetleverantör som e-posten kommer från, eller som det olagliga materialet ligger hos.

Är du osäker på varifrån angreppet kommer eller vet att det kommer från Com Hems nät ska du vända dig till vår abuseavdelning. Skicka in ditt ärende via vårt anmälningsformulär för Abuse.

Anmälningsformulär för Abuse

Vill du polisanmäla olagligt missbruk ska du göra det direkt hos Polisen.

Frågor och svar

Om du reagerat på innehållet i ett e-postmeddelande eller om du ombeds uppge känslig information kan det röra sig om så kallad phishing eller nätfiske.

Com Hem blir återkommande utsatt för phishingförsök. Phishing går ut på att någon skickar ett meddelande via e-post eller i en app och uppger sig för att vara någon annan. Vanligtvis uppger de sig för att vara ett företag med stort antal kunder eller lockar med en gåva, målet är att komma över kontoinformation och lösenord. 

Com Hem kommer aldrig att efterfråga lösenord och annan känslig information från sina kunder via e-post, webbformulär och annat.

Mer om spam

Skräppost (spam) som fyller upp inkorgen mot vår vilja är ett problem för de flesta av oss som använder e-post. Spam är många gånger obeställd reklam, som masspostas till mailinglistor eller nyhetsgrupper.

I vårt säkerhetspaket Trygg Surf ingår ett extra skräppostfilter för att minska oönskad e-post. Com Hem lämnar inte ut några upplysningar om våra kunder, något som även inkluderar e-postadressen.

Mer om Trygg surf

Har du en annan fråga?