Digital-tv

En digital tv-signal kan bära mycket mer information än en analog signal och ger en mycket bättre bildkvalitet. Det är också en förutsättning för att kunna få sändningar i HD. Utbudet av kanaler tillgängliga digitalt är också mycket större. 

Mer om vårt utbud av digital-tv från Com Hem

Ta emot digital-tv

Com Hem sänder digital-tv både genom nättyperna FiberKoax och FiberLAN.

För att kunna ta del av vår digital-tv så behöver du en digital-tv-mottagare, vi använder oss av två typer av mottagare: digitalbox och tv-modul. 

För att se utbudet i din digitala tv-mottagare kan du behöva byta källa på din tv beroende på hur du kopplat in din utrustning. Nedan följer exempel på hur knappen kan se ut på din tv-fjärrkontroll:
image-8

Undvik problem med din Digital-tv

Uppstår problem med dina tjänster rekommenderar vi dig först att kontrollera din inkoppling genom din personliga installationsguide. Vi rekommenderar dig också att prova vår felsökningsguide.

Frågor och svar

För att se sändningar i HD (High Definition) ställs vissa krav på både din tv och din digital-tv-mottagare, till exempel din box eller tv-modul. Din tv behöver ingång för DVI eller HDMI. Din tv måste även klara HDCP för att du ska kunna dra full nytta av din HDTV-box. Din box måste vara utrustad med HDMI-utgång för att se HD-sändningar.

Mer om HD

Programbolaget styr vilken upplösning deras program sänds i. I dag så har vår Tv Hub stöd för program som sänds i 4K HDR.

Mer om Tv Hub

Frysningar och blockbildningar på kanalerna beror i de flesta fall på svag signal. Börja med att kontrollera att din antennkabel sitter korrekt i boxen och antennuttaget i väggen. Testa att byta antennkabel om du har upprepade problem med bilden.

Trådlös utrustning kan störa signalen. Om du har någon form av trådlös utrustning stående vid antennkabeln kan du testa att flytta den längre bort än en meter från antennkabeln.

En förutsättning för att visa kanalen är att den ingår i ditt tv-abonnemang. På Mina sidor ser du vilka kanaler som ingår i ditt abonnemang. Börja med att starta om din digitalbox och avvakta därefter 60 minuter på en och samma kanal. Ditt programkort får då den information som krävs för att du ska kunna se dina kanaler. Om felmeddelandet kvarstår efter 60 minuter, vänligen kontakta vår Kundservice.

Till Mina sidor

Com Hem erbjuder regionala nyhetssändningar från SVT. För att få rätt lokalnyheter är det viktigt att du har det nätverks-id/nätnummer som avser just din ort.

Nätnumret ställer du in via digitalboxens meny i samband med att du gör en kanalsökning.
Observera att vi just nu enbart visar ABC på SVT1 HD.

Hitta nätnummer

Att du har svart bild på dina digitala kanaler kan bero på olika saker. Det kan exempelvis vara så att kanalen bytt kanalplats, att kanalen saknar rättigheter att visa den aktuella sändningen i Sverige eller att digitalboxen behöver startas om.

Börja med att göra din digitalbox strömlös i cirka 30 sekunder och om det inte hjälper kan du ta hjälp av vår Felsökning.

Felsökning

Detta felmeddelande tyder på att det är för svag signal till digitalboxen. Anledningen är ofta en undermålig antennkabel eller en felande t-koppling/förgrening. Testa med att byta antennkabel och plocka bort eventuell t-koppling/förgrening.

Om dina övriga tjänster från Com Hem, Bredband och Telefoni, inte fungerar beror det troligtvis på att det saknas signal in till din bostad. Kontakta Kundservice för att göra en felanmälan.

[Kontakta Kundservice][1]
[1]: /kundservice/kontakt

Flimmer och färgfel på kanalerna beror i de flesta fall på att bildöverföringskabeln (HDMI/Scart) börjar bli dålig. Kontrollera först så att den sitter fast ordentligt, ett tips här är att ta ut den helt både från din tv och din digitala mottagare och sedan sätta tillbaka den.

Tänk på att dessa kablar slits med tiden. Har du hängt din tv på väggen är ett tips att köpa vinklade kablar så de inte nöts ut.

Har du en annan fråga?